خواهران خاچاطوریان به دلیل قتل پدر منتظر حکم دادگاه هستند

بیش از ۳۰ هزار نفر طومار آزادی این خواهران را امضاء کرده‌اند

Yuri KADOBNOV / AFP

وکلای سه خواهری که متهم به قتل پدر سوء استفاده‌گرشان هستند ابراز امیدواری کرده‌اند که محاکمه بدون حکم زندان برای موکلانشان خاتمه یابد.

مدارک جدید ارائه شده توسط بازرسان دولتی تایید می‌کند که این سه دختر نوجوان توسط پدرشان میخائیل خاچاطوریان مورد سوء استفاده جنسی، روانی و فیزیکی واقع شده‌اند.

کرستینا، آنجلینا و ماریا قتل پدرشان در ژوئیه ۲۰۱۸ را، در حالیکه او روی صندلی راحتی در خانه خانوادگی‌شان در شمال مسکو در حال چرت زدن بود، انکار نمی‌کنند. 

آنها همچنین روش قتل را نیز قبول دارند: حمله به او با گاز فلفل، سپس ضربه زدن با چکش و ۳۶ ضربه چاقو در نواحی گردن، سینه و قلب.

آنها می‌گویند این اتفاق در نتیجه سال‌ها شکنجه شدنشان روی داده است. آنها قربانیان مردی دیوانه با علاقه فراوان به اسلحه و خشونت بوده‌اند. 

واکنش‌ها به این پرونده در روسیه به شدت متناقض بوده ‌‌است: ارزش‌های پدرسالارانه در مقابل واقعیت خشونت خانگی عریان قرار گرفته‌اند. این رویداد دو سال پس از ماجرای جنجالی جرم زدایی از ضرب و شتم خانگی روی می‌دهد.

در ماه ژوئن  بازرسان دولتی علیه این دختران موضع گرفتند، ادعای دفاع از خود را رد کردند و آنها را به قتل عمد متهم کردند. مجازات چنین جرمی بین ۸ تا ۲۰ سال زندان است. 

اما تیم مدافعان خواهران خاچاطوریان که از این تصمیم به خشم آمده بودند خواستار تحقیق درباره سوء استفاده‌های پدر شدند. 

قوانین روسیه اجازه محاکمه کردن فرد متوفی را نمی‌دهد (استثناهایی وجود دارد، مانند زمانیکه از نظر سیاسی لازم باشد؛ مانند مورد وکیل روس سرگی ماگنیتسکی)، ولی اجازه می‌دهد از سازوکارهای قضایی برای استخراج واقعیت‌های مربوط به یک پرونده استفاده شود. 

در پایان ماه ژوئیه، بازرسان تحقیقات‌شان را به ثمر رساندند. گزارش۲۲ صفحه‌ای آنها که به همه طرفین دعوا فرستاده شد، دستکم هفت مورد از سوء استفاده از این سه خواهر را تایید می‌کند. این احتمال وجود دارد که وکلای متهمین درخواست تجدید نظر در رای دادگاه را ارایه دهند که منجر به دادرسی جداگانه و پر دردسری خواهد شد.

به گفته آلکسی پارشین، وکیل آنجلینا، دختر وسطی، تحقیقات انجام شده «موید» استدلال دفاع از خود است که این دختران بیان کرده‌اند. 

او به ایندیپندنت گفت از این رای برای تغییر حکم دادگاه به نفع سه خواهر استفاده خواهد شد: «ما مطمئنیم به محض اینکه دادستان‌ها پرونده را بررسی کند، موضوع را روشن تر خواهند دید و این بدان معناست که متهمین تبرئه خواهند شد».

وکیل یکی دیگر از خواهران معتقد است دستگاه قضایی ممکن است چنین شکست واضحی را نپذیرد. با بررسی مجدد پرونده و تحقیقات انجام شده توسط دادستان‌ها، آنچه بیشتر محتمل است تعریف دوباره جرم و کاهش مجازات آن هاست.

به گفته الکسی لیپستر، وکیل کرستینا، خواهر ارشد: «مرحله بررسی معمولا خود به خود انجام می‌شود. ولی انتظار ما این است که با فشارعمومی شدیدی که بوجود آمده، بررسی مجدد پرونده صرفا به مهر زدن ختم نشود. امیدواریم که دادستان‌های به این پرونده توجه مورد نیاز را بکنند».

تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار نفر طومار کمپین آزادی این خواهران را امضاء کرده‌اند. چند صد هزار نفر نیز در رسانه‌های اجتماعی مختلف با راه‌انداختن کارزارهای مختلف، انتشار عکس با هشتگ «من نمی‌خواستم بمیرم» پیگیر این پرونده شده‌اند.

این کمپین توجه را به هزاران زنی که هر ساله به خاطر حمله یا قتل شرکای سوء استفاده‌گرشان محکوم می‌شوند، جلب کرده‌است.

بنا بر پژوهشی درباره سیستم قضایی روسیه که در وب سایت مدیا زونا منتشر شده، هشتاد درصد زنان متهم به قتل به خاطر قتل شریک سوء استفاده‌گر در دفاع از خود، تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند.

اما بسیاری در روسیه از این خواهران حمایت می‌کنند. اعضای خانواده نیز واکنش‌های متفاوتی به این پرونده نشان داده‌اند. بعضی از آنها روی هویت مذهبی مقتول تاکید می‌کنند و آن را به گزارش‌های مختلفی که از رفتارهای ناخوشایند او وجود دارد ترجیح می‌دهند.

یکی از وکلای خانواده میخائیل می‌گوید آنها تمام تلاش‌شان را برای مقابله با هرگونه اقدامی برای تعریف دوباره جرم خواهند کرد. وی افزود که آنها به رای اخیر نیز اعتراض خواهند کرد.

به گفته یولیا نیچنکو، وکیل خانواده مقتول: «این رای تنها یک سوی داستان را نشان می‌دهد و پر از ایرادات حقوقی است. تنها شاهدی که آنها به آن استناد می‌کنند شهادت این دختران است. هیچ نشانه ژنتیک، لباس زیر، یا فایل صوتی از این سوء استفاده‌ها وجود ندارد، هرچند همه آن‌ها  آخرین مدل آیفون هم داشته‌اند».

به ادعای خانم نیچنکو «این دختران قاتلان بی‌رحمی هستند» و با آگاهی کامل عمل کرده‌اند. اگر اتهامات علیه این دختران لغو نشود، دادگاه آنها در میانه ماه اکتبر برگزار خواهد شد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent