تحریف واقعیت در کتاب درسی پایه نهم؛ برتری ایران در درمان کرونا

کتاب‌های درسی در روندی منطبق با «سند تحول بنیادین» رنگ و بوی سیاسی گرفته‌‌اند

ایران یکی از ۱۰ کشور اول جهان از نظر میزان ابتلا به کرونا است، اما در این کتاب ادعا شده «یکی از کشورهای برتر» در درمان کرونا است 

وزارت آموزش‌و‌پرورش در کتاب «مطالعات اجتماعی» پایه نهم ادعای «برتری» جمهوری اسلامی ایران در درمان کرونا را مطرح کرده است. 

آمار جان‌باختگان کرونا در موج پنجم هر روز رکورد می‌‌شکند و سیر صعودی ابتلا به بیماری و کمبود تخت‌ بیمارستانی کار را به جایی رسانده است که برخی بیماران در حیاط بیمارستان‌ها و روی زمین بستری می‌شوند. از سوی دیگر، کمبود دارو و روند کند واکسیناسیون مردم را به بازار سیاه دارو روانه کرده است. مقام‌های بهداشتی و دولتی نتوانسته‌اند به هیچ‌یک از وعده‌های خود عمل کنند و در حالی‌ که اعلام شده ایران یکی از ۱۰ کشور اول جهان از نظر میزان ابتلا به کرونا است، آموزش‌و‌پرورش ایران ادعا کرده جمهوری اسلامی «یکی از کشورهای برتر» در درمان کرونا بوده است. 

در صفحه ۵۲ کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم، تصاویری مرتبط با کووید-۱۹ چاپ شده است و در شرح این تصاویر چنین می‌خوانیم: «جمهوری اسلامی با در اختیار داشتن امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی پیشرفته و کادر درمانی متخصص، دلسوز و پرتلاش توانست جزو کشورهای برتر جهان در درمان بیماری کرونا باشد. این در حالی است که در برخی کشورهای غربی، حتی از پذیرش و درمان بیماران مسن نیز خودداری می‌شد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ادعاها زمانی مطرح می‌شود که حدود یک ماه تا آغاز سال تحصیلی جدید باقی است و با وجود اینکه بیشتر کشورها با واکسیناسیون شهروندان، برای بازگشایی مدارس و برگزاری کلاس‌های حضوری آماده‌اند، دانش‌آموزان ایرانی به دلیل تاخیر در واکسیناسیون عمومی نه‌تنها امکان شرکت حضوری در کلاس‌های درس را ندارند، بلکه به دلیل شیوع گسترده سویه دلتای ویروس کرونا جانشان هم در خطر است. 

دانش‌آموزان پایه نهم ۱۵ سال سن دارند و به دوران نوجوانی رسیده‌اند. آنان در همین جامعه زندگی می‌کنند و قدرت تحلیل شرایط موجود را دارند. بسیاری از همین نوجوانان در یک سال و نیم گذشته به دلیل نبود دارو و واکسن، اعضای خانواده‌ خود را از دست داده‌اند. 

طرح ادعای برتری جمهوری اسلامی در درمان کرونا در رسانه‌های اجتماعی واکنش‌های زیادی داشته است. عباس عبدی، روزنامه‌نگار، در همین رابطه می‌نویسد: «تاریخی که خودمان با چشمان دیدیم و لمس کردیم را این جور نشان می‌دهند؛ وای به حال تاریخی که ندیده‌ایم.» 

این نخستین بار نیست که آموزش‌و‌پرورش از طریق متون درسی واقعیت را تحریف می‌کند. بزرگ‌ترین نهاد آموزشی ایران با اجرای دستورهای علی خامنه‌ای زیر عنوان «سند تحول بنیادین»، شست‌وشوی مغزی دانش‌آموزان را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است. 

عملکرد گذشته این نهاد نیز این نکته را اثبات می‌کند. در سال ۱۳۹۸ نیز حذف آثار بزرگان زبان و ادبیات فارسی از کتاب‌های درسی خبرساز شد اما یکی از مدیران آموزش‌و‌پرورش در واکنش به انتقادها گفت: «جایی باید از شهید حججی نام می‌بردیم و این بر حافظ و سعدی اولویت داشت.» 

هوشنگ ابتهاج، نیما یوشیج، مهدی اخوان ثالث، محمود دولت‌آبادی، غلامحسین ساعدی، ایرج میرزا، بزرگ علوی و خیام از شاعران و نویسندگانی بودند که آثار آنان از کتاب‌های دوره متوسطه حذف شد اما حسین قاسم ‌پورمقدم، مدیر گروه ادبیات فارسی دفتر تالیف کتب درسی، با دفاع از حذف آثار بزرگان گفت تغییرها کتاب‎‌های ادبیات فارسی مدارس برای متناسب‌سازی کتاب‌ها با سند «تحول بنیادین» و سند «برنامه درسی ملی» بوده است. او حتی اذعان کرد که کتاب درسی «ابزاری» است تا دولت بتواند به اهداف و خواسته‌های خود برسد، پس باید شرایط و ویژگی‌های مدنظر دولت را داشته باشد. 

در سال‌های اخیر در روندی که کاملا منطبق با سند بنیادین این وزارتخانه است، کتاب‌های مدارس رنگ‌و‌بوی سیاسی گرفته‌‌اند. سند تحول بنیادین که با دستور علی خامنه‌ای در سال ۱۳۹۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، بر محورهایی همچون «ولایت‌مداری» و «بنیان‌های دینی» تمرکز دارد و هدف اصلی آن تربیت نسلی فرمانبردار و تحکیم پایه‌های جمهوری اسلامی است. چنان‌ که محسن حاجی‌میرزایی گفته بود: «وظیفه آموزش‌و‌پرورش تربیت سربازان تمدن نوین اسلامی است.»