سازمان ملل خواهان توقف خشونت طالبان است

یونیسف: در ۷۲ ساعته گذشته، تنها در قندهار ۲۰ کودک کشته و ۱۳۰ کودک دیگر را زخمی شده‌اند

کودکان افغان بی‌رحمانه در دامن خشونت افتاده‌اند-HOSHANG HASHIMI / AFP

سازمان ملل متحد از افزایش خشونت‌ها و حملات تهاجمی طالبان علیه دولت افغانستان انتقاد کرد و این کار طالبان را خلاف روحیه صلح خواند و بر پایان هرچه سریع‌تر حملات این گروه تاکید کرد.

این انتقاد تند سازمان ملل متحد از تشدید حملات طالبان علیه دولت افغانستان را دیبورا لاینز، نماینده ویژه این نهاد، در دیدار روز دوشنبه ۱۸ مرداد با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، در ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان بیان کرد. دیبورا لاینز گفت: «افزایش خشونت‌ها و حملات تهاجی طالبان خلاف روحیه صلح است. حقوق بشر نباید نقض شود و  غیرنظامیان نباید کشته شوند.»

خانم لاینز در این دیدار  بار دیگر حمایت سازمان ملل متحد از روند صلح بین‌افغانی را اعلام و تاکید کرد: «باید برای پایان جنگ و تامین صلح برای افغانستان گام‌های اساسی برداشته شود.»

رئیس جمهور غنی هم تاکید کرد که هدف اصلی جمهوری اسلامی افغانستان پایان خشونت‌ و جنگ است و دولت هم در پی صلحی عادلانه و پایدار است و بر خلاف طالبان، برای آن گام‌هایی اساسی هم برداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یادآور می‌شویم که خانم دیبورا لاینز در نشست چند روز پیش شورای امنیت سازمان ملل متحد هم وضعیت افغانستان را نگران‌کننده و خطرناک توصیف کرده و از طالبان خواسته است که راه صلح و آتش‌بس را پیش بگیرند. به گفته او، «وضعیت افغانستان به مرحله خطرناکی رسیده است. جنگ بی‌رحمانه جریان دارد و نقض حقوق بشر و خشونت‌ چندبرابر شده است. جامعه بین‌المللی باید برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه بسیار جدی اقدام کند.»

سازمان ملل متحده بارها از طالبان خواسته است که از جنگ و ادامه خشونت‌ دست بردارد اما این بار در حالی بر خواست جدی سازمان ملل از طالبان برای پایان جنگ و تلاش‌ها برای صلح پایدار تاکید می‌شود که از سه ماه پیش به این‌سو، طالبان حملات تهاجمی خطرناک خود را علیه دولت افغانستان در بیش از ۲۰ استان‌ این کشور آغاز کرده‌اند. افزایش جنگ، حملات تهاجمی و پیشروهای بی‌سابقه طالبان باعث شده است که زیرساخت‌های زیادی نابود و غیرنظامیان بسیاری کشته شوند و شماری از افغان‌ها هم ناچار برای نجات جان خود خانه‌هایشان را ترک کنند و به کابل یا سایر استان‌های این کشور که نسبتا امن‌اند، کوچ کنند.

اکنون سازمان ملل متحده از وضعیت پیش آمده در افغانستان نگران است و تلاش دارد طالبان را قانع کند تا از جنگ و ادامه خشونت‌ها دست بردارد و برای روند صلح تلاش کند؛ تلاش‌ها و خواسته‌هایی که تاکنون بی‌نتیجه مانده و طالبان به آن پاسخ مثبت نداده‌اند. این در حالی است که از  نخستین روزهای شدت یافتن جنگ نظامیان افغان با طالبان، شماری زیادی از افراد غیرنظامی از جمله کودکان و زنان افغان کشته و زخمی شده‌اند و هنوز هم زندگی شماری از آنان جدا در خطر است.

یونیسف به تازگی اعلام کرده است که در ۷۲ ساعت گذشته به دلیل افزایش جنگ میان طالبان و نظامیان افغان در کنار زخمی و کشته شدن شماری از افراد غیرنظامی، تنها در استان قندهار، ۲۰ کودک کشته شده و بیش از ۱۳۰ کودک دیگر زخم برداشته‌اند.

دولت آمریکا که از حامیان کلیدی دولت افغانستان به شمار می‌رود و یک سال پیش با طالبان توافقنامه‌ صلح را امضا کرد، پس از بیرون بردن سربازان خود از افغانستان، چندین بار از طالبان خواسته است تهاجمات خود متوقف کند و برای یک آتش‌بس سراسری با هدف پیشبرد روند صلح بین‌افغانی بکوشد؛ اما طالبان به خواسته هیچکس توجه ندارد و تاکید می‌کند که برای رسیدن افغانستان به صلح و ثبات پایدار، آقای غنی باید از قدرت کنار رود و آمریکا هم تمام موارد مندرج در توافق دوحه را عملی کند؛ وگرنه طالبان به حملاتشان ادامه می‌دهند.

این سرپیچی طالبان از خواست دولت افغانستان و جامعه جهانی به ویژه آمریکا و تشدید حملات برای ساقط کردن حکومت غنی باعث شده است که دولت افغانستان به یاری خیزش‌های مردمی علیه آنان مقاومت کند و آمریکا هم با هواپیمای بی-۵۲ پایگاه‌هایشان را بمباران کند.

با این همه، هشدارها به این گروه و خواسته‌های صلح‌جویانه دولت افغانستان، افغان‌ها، جامعه جهانی و آمریکا از طالبان بی‌نتیجه بوده است و طالبان همچنان حملات نظامی خود را شدت می‌دهند. اکنون جنگجویان آنان در بیش از ۲۰ استان‌ افغانستان با نظامیان افغان درگیرند و توانسته‌اند بیش از ۲۰۰ شهرستان و چند مرکز استان‌ را تصرف کنند.   

در همین حال، عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان برای شرکت در یک نشست مهم با هدف پایان جنگ و تامین صلح برای افغانستان، به دوحه رفته است و از سوی دیگر، دولت افغانستان با مشورت رهبران سیاسی و جهادی این کشور می‌کوشد نیروی مردمی منسجمی برای دفاع از افغانستان آماده کند. چنین به نظر می‌رسد که اگر تلاش‌های صلح نتیجه ندهد و طالبان بر جنگ و حملاتشان پافشاری کنند، افغانستان روزهای بدی در پیش‌ خواهد داشت.     

بیشتر از جهان