خلیلزاد: طالبان سهم بزرگ از قدرت می‌خواهند، طالبان: تکذیب می‌کنیم

گروه طالبان بر طبل جنگ کوبیده و مذاکرات صلح را متوقف کرده است

زلمی خلیلزاد معمار اصلی توافقنامه صلح آمریکا با طالبان است- KARIM JAAFAR / AFP

گروه طالبان سخنان زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان که گفت این گروه در دولت آینده «سهم شیر» (سهم بزرگ) می‌خواهد را رد کرده است. شورشیان طالبان می‌گویند که این اظهارات دیدگاه شخصی آقای خلیلزاد است.

خلیلزاد در جلسه مجازی نشست امنیتی آسپین در روز سه‌شنبه ۳ اوت ۲۰۲۱ گفت: «در حال حاضر با توجه به شرایط نظامی که وجود دارد، طالبان تقاضا دارد که آنها سهم شیر از قدرت آینده را تصاحب کند.»

او افزود که مواضع دولت افغانستان و گروه طالبان در جریان مذاکرات صلحی که پارسال به تلاش آمریکا در قطر آغاز شد و جسته گریخته همچنان ادامه یافته است، بسیار فاصله دارد. 

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان می‌گوید: «این دیدگاه شخصی او است. ما اظهارات خلیلزاد را شنیدیم اما موضع ما این است که توافقی می‌خواهیم که آرزوهای اسلامی مردم ما برآورده شود. طالبان به دنبال انحصار قدرت یا سهم کلیدی از قدرت نیست.»

گروه طالبان با کوبیدن بر طبل جنگ پیشروی‌های در بسیاری از مناطق افغانستان داشته و توانسته تقریبا نیمی از ۴۰۰ شهرستان افغانستان را تصرف کند. شب چهارشنبه ۴ اوت ۲۰۲۱ جنگ شدیدی در شهر هرات جریان داشت و جنگجویان طالبان هفت حمله بزرگ در چهار ناحیه شهر انجام دادند که عقب زده شد. صبور قانع، والی هرات می‌گوید که فرمانده پلیس حوزه دهم امنیتی هرات همراه با دو سربازش در این درگیری کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند نیز جدید شدید جریان دارد و نیروهای ویژه ارتش عملیات نظامی برای آزاد کردن مناطق تصرف شده در لشکرگاه راه انداخته اند. در ولایت همجوار قندهار نیز چهره‌های تاثیرگذار سیاسی برای بسیج ملی علیه طالبان کار می‌کنند.

از زمان امضاء توافق صلح بین آمریکا و طالبان و بعد اعلام زمان خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان بر مبنی این توافق، طالبان بر آتش جنگ افزوده‌اند.

زلمی خلیلزاد معمار اصلی این توافقنامه جنجال‌انگیز صلح بود که پس از ماه‌ها مذاکرات پشت درهای بسته بین طالبان و آمریکا حاصل شد. اشرف غنی، رئیس جمهور کشور و دولتش از این توافق دور نگهداشته شده بود.

خلیلزاد با توجه به نقشش در روند صلح افغانستان در ماه مارس ۲۰۲۱ پیشنهاد داد که دولت موقت فراگیر برای جایگزینی اشرف غنی به وجود آید که دوره‌اش در سال ۲۰۲۴ تمام می‌شود. اما هر دو نتوانستند روی چنین دولتی توافق کنند.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان بعد از بالا گرفتن ناامنی‌ها در کشور در سخنرانی روز دوشنبه ۲ اوت در پارلمان کشور جنگ تمام عیار ملی علیه طالبان شد. اما آنتونی بلینکن،‌ وزیر خارجه آمریکا بعد از این سخنرانی روز سه‌شنبه ۳ اوت با آقای غنی تلفنی گفت‌وگو کرد و دو طرف به تسریع روند صلح توافق کردند.

آقای غنی که طرح امنیتی خود را به مجلس ارایه می‌کرد گفت که اوضاع امنیتی کشور ظرف شش ماه آینده تحت کنترل در خواهد آمد و نیروهای امنیتی در مناطق مختلف کشور از استقرار برخوردار خواهد شد. او گفت که آمریکا از کل طرح افغانستان حمایت می‌کند.

از زمان تشدید جنگ طالبان در شش ماه گذشته تلفات غیرنظامی ۸۰ درصد افزایش یافته است. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که در این دوره ۱۵۹۴ حمله انجام شده است که جان ۱۶۷۷ نفر را گرفته و ۳۶۴۴ نفر دیگر را مجروح کرده است که این ارقام نسبت به شش ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی، ۸۰ درصد بیشتر است.

بیشتر از جهان