اشرف غنی در تحلیف رئیسی شرکت می‌کند

روابط تهران و کابل در دوره ریاست‌جمهوری روحانی چندان گرم نبود

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان برای شرکت در مراسم تحلیف ابراهیم رئیس به تهران رفت- ارگ

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در رأس یک هیئت عالی‌رتبه دولتی به تهران رفت.

در این سفر آقای غنی را سرور دانش، معاون دومش، محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان و عبدالمتین بیک، رئیس عمومی دفتر رئیس ریاست جمهوری این کشور همراهی می‌کنند.

سفرغنی، به ایران روز پنج‌شنبه، ۱۴ مرداد، انجام شد. ارگ ریاست جمهوری این کشور هدف از سفر رئیس‌جمهور افغانستان را به ایران، شرکت در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی عنوان کرد.

در اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان آمده است که آقای غنی در این سفر ضمن شرکت در مراسم تحلیف رئیسی، با او در مورد گسترش بیش‌تر روابط و همکاری‌ها میان افغانستان و ایران نیز صحبت خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قابل‌یادآوری است که اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در ۱۴ مرداد سال ۱۳۹۶ نیز برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران به تهران رفت و در حاشیه مراسم تحلیف روحانی در مورد گسترش روابط و همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور نیز بحث و گفت‌وگو داشت.

با باز شدن صفحه تازه در افغانستان و با ورود ناتو و امریکا به این کشور و به‌ویژه به قدرت رسیدن اشرف غنی، روابط میان افغانستان و ایران گاه خوب و گاه تیره بود. این تیرگی روابط در روزهای پایانی ریاست جمهوری روحانی نیز افزایش یافت. دولت افغانستان بند سلما را در هرات آباد ساخت و آب را به روی ایران قطع کرد و گفت دیگر آب را رایگان به ایران نمی‌دهیم در مقابل آب باید برای ما نفت و یا پول پرداخت کنند. این گفته‌های آقای غنی، به ماهیت روابط میان دو کشور ضربه سختی زد.

ایران و افغانستان دو کشور همسایه با دین، زبان و فرهنگ مشترک هستند، اما تهران از سوی مقامات حکومتی افغان به حمایت از طالبان از نظر مالی و تجهیزات نظامی متهم شده است. مواردی که ایران رسماً نپذیرفته است. 

باید دید با رسیدن آقای رئیسی به قدرت، روابط میان کابل و تهران در روزهای آینده چگونه خواهد بود و ایران درزمینهٔ صلح و قطع جنگ در افغانستان با کابل چه همکاری‌های را انجام خواهد داد.