شاهزاده رضا پهلوی: فرصت کوبیدن آخرین میخ بر تابوت رژیم فراهم است

«غرب باید از مردم ایران حمایت کند و با اپوزیسیون وارد گفت‌و‌گو شود»

رژیم در آستانه فروپاشی است، اما اگر شریان حیاتی به آن داده شود، فرصت تنفس می‌یابد و مدت دیگری دوام می‌آورد-Nicholas Kamm / AFP

شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به اینکه حکومت روحانیون در ایران در آستانه فروپاشی قرار دارد، خواستار حمایت قوی‌تر غرب از مردم ایران شد.

ولیعهد پیشین ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد که رژیم در آستانه فروپاشی است، اما اگر شریان حیاتی به آن داده شود، فرصت تنفس می‌یابد و مدت دیگری دوام می‌آورد.

نمایندگان جمهوری اسلامی و دولت بایدن در ماه‌های اخیر شش دور مذاکره برای احیای برجام انجام داده‌اند و در این روند دسترسی تهران به بخشی از دارایی‌های بلوکه شده در کره جنوبی و ژاپن برقرار شده است. همچنین گزارش‌هایی از آزاد‌شدن بخش بیشتری از منابع مالی ایران در مقابل مبادله زندانیان منتشر شده که فعلا «نور‌نیوز» به نقل از منابع خود آن را تکذیب کرده است.

شاهزاده رضا پهلوی به این خبرگزاری فرانسوی گفت: «اکنون این فرصت وجود دارد که آخرین میخ را به تابوت جمهوری اسلامی بکوبیم. مردم ایران نمی‌خواهند که جهان این کار را برای آنها انجام دهد، خود مردم این کار را خواهند کرد، اما نیاز به کمک دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بایدن و اروپا در جریان اعتراض‌های مردمی اخیر در ایران تا حدود زیادی ساکت بوده و معدود موضع‌گیری‌های آنها با محافظه‌کاری همراه بوده است. از سوی دیگر به دنبال تشدید تنش‌ها در آب‌های منطقه و حمله و ربایش کشتی‌ها که به جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش نسبت داده شده، واشینگتن همچنان می‌گوید این رویدادها تاثیری بر مذاکرات احیای برجام ندارد. اروپا نیز نماینده خود را راهی مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی کرده که پنجشنبه برگزار می‌شود.

شاهزاده رضا پهلوی رئیسی را «قصاب» و یکی از تاریک‌ترین چهره‌های شیطانی توصیف کرد که از بطن جمهوری اسلامی پدید آمده است.

شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به حضور انریکه مورا به نمایندگی از اتحادیه اروپا در تحلیف رئیسی گفت، آنچه ما را شوکه می‌کند این است که برخی دمکراسی‌های غربی از پشت به مردم ایران خنجر می‌زنند.

ابراهیم رئیسی که نام او با اعدام‌های دهه ۶۰ پیوند خورده، روز سه‌شنبه با حکم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به عنوان رئیس‌‌جمهوری تنفیذ شد. انتخاباتی که رئیسی پیروز آن معرفی شده از سوی بخش عمده‌ای از ایرانیان تحریم شده بود و حتی آمار حکومتی نشان می‌دهد که نرخ مشارکت پایین‌ترین میزان در تاریخ پس از انقلاب اسلامی بوده است. ایران در حال حاضر در نتیجه بیش از چهار دهه فساد و سوء‌مدیریت یک حکومت ایدئولوژیک با وخیم‌ترین بحران‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و محیط‌زیستی مواجه است. نمونه اخیر آن بی‌آب شدن خوزستان، پرآب‌ترین استان ایران، نرخ تورمی است که گفته می‌شود به زودی به ۶۰ درصد می‌رسد و فاجعه انسانی ناشی از نحوه مدیریت کرونا و فساد حکومتی مرتبط با آن و ممنوعیت واردات واکسن خارجی به نفع مافیای حکومتی است.

شاهزاده رضا پهلوی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو به اهمیت پشتیبانی کشورهای غربی از مردم ایران برای دسترسی به اینترنت آزاد سخن گفت. مجلس شورای اسلامی طرح «صیانت» را در دست دارد که به موجب آن دسترسی مردم ایران به اینترنت بسیار محدودتر و کنترل شده‌تر خواهد شد.

اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر نقش مهمی در بسیج نیروهای مردمی در اعتراض‌ها علیه حکومت داشته‌اند.

ولیعهد پیشین ایران با اشاره به اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها در ایران از لزوم شکل‌گیری صندوقی برای کمک به اعتصاب‌کنندگان و حمایت از نافرمانی‌های مدنی گفت.

شاهزاده رضا پهلوی گفت که سرکوب خشن و کشتار معترضان تشنه که به دنبال حقوق خود هستند،‌ نشان دهنده ثبات و اعتمادبه نفس رژیم نیست، بلکه آخرین تلاش‌ها برای فرونشاندن آتش است.

ولیعهد پیشین ایران در بخش دیگری از گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه گفت که به دنبال تغییر رژیم از طریق اقدام نظامی آمریکا نیست اما ایالات‌متحده باید با اپوزیسیون گفت‌و‌گو کند. او همچنین ابراز امیدواری کرد که کنفرانس اپوزیسیون ایران به زودی برگزار شود.

شاهزاده رضا پهلوی در پایان گفت: «نمی‌گوییم با جمهوری اسلامی گفت‌و‌گو نکنید، چون درک می‌کنیم که به کانال ارتباطی نیاز دارید. اما تصور اینکه آنهایی که بخشی از مشکل هستند به شما راه حلی ارایه می‌دهند، دیوانگی است.»