اعلام استادی ظریف در دانشگاه تهران و در میانه سفر اروپایی

پیشنهاد فرانسه برای ایجاد خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری اروپا با ایران

REUTERS

تور اروپایی محمدجواد ظریف که قرار بود امشب و پس از دیدار با مقامات نروژی به پایان برسد به منظور دیدار با امانوئل مکرون و ژان لودریان رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه فرانسه در پاریس یک روز دیگر نیز تمدید شد.

وزیرامورخارجه ایران که در هفته‌های گذشته برای جلوگیری از تشکیل ائتلاف دریایی ایالات‌متحده در خلیج‌فارس به دو کشور قطر و کویت سفر کرده بود این هفته را نیز در ۳ کشور فنلاند، سوئد و نروژ سپری کرده است.

عدم همراهی هیئت اقتصادی ایرانی در سفر اروپایی ظریف نشان می‌دهد که توسعه اینس‌تکس و طرح‌های اقتصادی اروپا برای نجات برجام موضوع گفتگوهای اروپایی ظریف نیست و مسائل امنیتی و سیاسی در مرکز این دیدارها قرار دارد. عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز قبل از این سفرها خبر داده بود که «هیئت اقتصادی همراه وزیر خارجه نیست، ولی یک تیم رسانه‌ای قوی ایشان را همراهی خواهد کرد».

چند روز پیش از سفر ظریف به سوئد مخالفان حکومت جمهوری اسلامی فراخوان‌هایی برای برپایی اعتراضات به سفر وی منتشر کرده بودند. این اعتراضات که هم‌زمان با دیدارهای سیاسی ظریف با مقامات سوئدی و سخنرانی وی در موسسه صلح استکهلم در مقابل پارلمان سوئد برگزار شده بود با دخالت پلیس این کشور به خشونت کشیده شد.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات با انتشار ویدئوهایی از برخورد پلیس با آن‌ها مدعی شده‌اند که پلیس سوئد به شکل غیر لازم از خشونت استفاده کرده است.

ظریف با اتمام دیدارهای سیاسی‌اش در نروژ صبح جمعه در پاریس به دیدار رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه فرانسه خواهد رفت. امانوئل مکرون روز چهارشنبه اعلام کرده بود که «ساعاتی پیش» از نشست گروه جی ۷ در شهر بیاریتز  فرانسه، در پاریس میزبان هیئت ایرانی خواهد بود. رئیس‌جمهوری فرانسه هدف از این دیدار را «تشریح پیشنهادهایش برای کاهش تنش میان جمهوری اسلامی و ایالات‌متحده آمریکا» عنوان کرده است.

مکرون در هفته‌های گذشته چندین تماس تلفنی با روحانی داشته است.

چند هفته پیش سایت المانیتور در خبری اعلام کرده بود که مکرون از روحانی برای حضور در نشست جی ۷ دعوت کرده و روحانی نیز این دعوت را نپذیرفته است. این خبر بعدتر از سوی دیپلمات‌های فرانسوی تکذیب شد.

خبرهای دیگری نیز در رابطه با پیشنهاد فرانسه مبنی بر ایجاد یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای حفظ تجارت ایران با اروپا منتشر شده است. هنوز هیچ مقام رسمی این موضوع را تایید و یا تکذیب نکرده است.

محمدجواد ظریف در حالی فردا عازم پاریس می‌شود که صبح امروز رییس دانشگاه تهران از اعلام موافقت این دانشگاه با درخواست وی برای عضویت در هیئت علمی خبر داده و گفته است: «هیئت جذب دانشگاه تهران محمد جواد ظریف را تایید کرده، ولی او هنوز جذب هیئت علمی نشده است. البته فضا به شدت رقابتی است و ما هیچ شخصی را صرفا به خاطر اینکه مسئول است، جذب یا اخراج نمی‌کنیم. آنچه که برای ما شاخصه است، فعالیت‌‎های علمی فرد است، البته دانشگاه تهران برای جذب محمد جواد ظریف اعلام موافقت کرده است».

بیشتر از