چهار زن زندانی دیگر در اوین به کرونا مبتلا شدند

ابتلای نیلوفر بیانی، زندانی کنشگر محیط‌ زیست، تایید شد

نیلوفر بیانی از فعالان حوزه محیط‌ زیست است که در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ دستگیر شد- عکس از ایندیپندنت فارسی

درپی گسترش بیماری کووید-۱۹ در بند زنان زندان اوین، ابتلای چهار زن زندانی دیگر به این بیماری، ازجمله نیلوفر بیانی، زندانی کنشگر محیط‌ زیست، تایید شد.

روز یکشنبه، ۱۰ مردادماه، تارنمای خبری امتداد در گزارشی اختصاصی، از ابتلای نیلوفر بیانی و سه زندانی زن دیگر در اوین خبر داد و نوشت که این چهار نفر «که به دلیل داشتن علایم بیماری کرونا در روز پنجشنبه تست پی‌سی‌آر داده بودند، با مثبت شدن نتیجه آزمایش به قرنطینه بند منتقل شده‌اند.» 

براساس این گزارش، خانواده این زندانیان امیدوارند که با اعطای مرخصی به آن‌ها، «امکان پیگیری بهتر دوره درمان در خارج از زندان» فراهم شود.

نیلوفر بیانی از فعالان حوزه محیط‌ زیست است که در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ دستگیر شد و در سال ۹۸، دادگاه انقلاب او را به ده سال زندان محکوم کرد.

در هفته‌های اخیر، همزمان با موج پنجم شیوع کرونا در سراسر ایران، گزارش‌هایی از شیوع گسترده این بیماری در بند زنان زندان اوین نیز منتشر شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عالیه مطلب‌زاده، عکاس و فعال حقوق زنان که او نیز در زندان اوین محبوس است، اواخر تیرماه از ابتلای چندین نفر و وضعیت وخیم شیوع کرونا در بند زنان آن زندان خبر داده و گفته بود: «زندانیان با کسانی که تست کرونای آن‌ها مثبت شده در یک سلول نگهداری می‌شوند و هیچ مراقبت ویژه‌ای صورت نمی‌گیرد.» 

هم‌زمان، پایگاه خبری هرانا اعلام کرد که در پی انجام آزمایش کرونا در بند زنان زندان اوین، تعدادی از زندانیان دارای نشانه‌های آن بیماری، ازجمله ناهید تقوی، زندانی دوتابعیتی آلمانی- ایرانی، آرزو قاسمی، از بازداشت‌شدگان آبان ۹۸، و رضوانه احمدخان‌بیگی، فعال مدنی، به قرنطینه بند منتقل شدند.

به گزارش هرانا، گسترش شیوع کرونا در بند زنان زندان اوین تا حدی بوده است که علاوه ‌بر زندانیان، دست‌کم سه نفر از مسئولان آن بند هم به‌دلیل ابتلا به کرونا به مرخصی فرستاده شده‌‌‌اند. 

مریم کلارن، دختر ناهید تقوی، زندانی دوتابعیتی آلمانی- ایرانی محبوس در اوین، ضمن اطلاع‌رسانی از ابتلای مادرش به ویروس کرونا در زندان، گفت: «در آغاز این ماه، شیوع کووید-١٩ در بند زنان زندان آغاز شد و مقامات اقدامات بهداشتی لازم را انجام نداده‌اند.»  

به گزارش تارنمای خبری امتداد، در دو هفته گذشته بیش از نیمی از زندانیان بند زنان زندان اوین به دلیل ابتلا به کرونا به مرخصی رفته‌اند. سپیده کاشانی، فعال محیط زیست، مژگان کاوسی، از معترضان آبان‌ ۹۸، زینب همرنگ، معلم بازنشسته، زهرا جمالی، از امضاکنندگان نامه درخواست استعفای رهبری، عالیه مطلب‌زاده، عکاس و فعال حقوق زنان، و گیتی پورفاضل، وکیل دادگستری، ازجمله زنان زندانی بوده‌اند که به‌دلیل وضعیت سلامتی نامناسب، از زندان اوین به مرخصی اعزام شده‌اند.