رئیس دفتر طالبان در قطر به چین سفر کرده است

ملا برادر به چین اطمینان داده است که طالبان اقدامی علیه منافع این کشور انجام نخواهد داد

ملا عبدالغنی برادر، معاون و رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر - KARIM JAAFAR / AFP 

ملا عبدالغنی برادر، معاون و رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، با هیئتی از اعضای این دفتر به چین رفته و با مقام‌های چینی دیدار و گفت‌وگو کرده است.

دکتر محمد نعیم، سخنگوی گروه طالبان، در صفحه توییترش نوشته است که این سفر روز سه‌شنبه انجام شده و این هیئت دو روز در چین حضور خواهد داشت. به گفته دکتر نعیم،  «امارت اسلامی به چین اطمینان داد که از خاک افغانستان علیه امنیت هیچ کشوری استفاده نخواهد شد. چین هم متعهد شد همکاری خود با مردم افغانستان را ادامه و گسترش دهد و گفت که آن‌ها در امور افغانستان دخالت نمی‌کنند، بلکه به حل مشکلات و ایجاد صلح کمک خواهند کرد.»

دکتر نعیم همچنین نوشته است که این گروه از همکاری‌های چین به‌خصوص برای مهار کرونا در افغانستان سپاسگزاری کرده است.

خبرگزاری‌های چینی نیز نوشتند که هیئت طالبان روز چهارشنبه با وانگ یی، وزیر خارجه چین، دیدار و ملاقات داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دو سال گذشته، گروه طالبان چند بار به چین سفرکرده‌اند. به نظر می‌رسد نگرانی چین از تحرکات افراط‌‌گرایانه در منطقه پرآشوب سین کیانگ، طالبان را مجبور کرده است تا برای اطمینان بخشیدن به دولت چین به این کشور سفر کند. چین وضعیت سیاسی افغانستان را هم با دقت رصد می‌کند زیرا پروژه‌های جاه‌طلبانه‌اش در منطقه به ثبات در افغانستان نیاز دارد.

در این دو سال، روابط گروه طالبان و کشور چین هم گسترده شده است. همچنین گزارش‌های وجود دارد که چین از گروه طالبان حمایت می‌کند. این حمایت بیشتر از نگرانی دولت چین به دلیل نزدیکی طالبان با گروه‌های افراط‌‌گرای اویغور در منطقه سین کیانگ این کشور ناشی می‌شود. اویغورها در دوره سلطه طالبان بر افغانستان در دهه ۹۰، در افغانستان فعال بودند و در مناطق شمالی افغانستان پایگاه‌هایی داشتند.

اینک با گسترش همکاری طالبان با جریان‌های افراط‌گرا در منطقه، چین نگران است که اویغورهای سین کیانگ نیز با این گروه ارتباط برقرار کنند.