المپیک تابوی نمایش خال‌کوبی در ژاپن را شکست

در بیشتر حمام‌ها و چشمه‌های آب گرم در ژاپن، ورود افراد دارای خال‌کوبی ممنوع است

قبل از آنکه کرونا به مسئله اصلی المپیک ژاپن تبدیل شود، تابوی نمایش خال‌کوبی‌ها در توکیو برای برگزارکنندگان المپیک یک چالش اساسی بود-Odd ANDERSEN / AFP

قبل از آنکه کرونا به مسئله اصلی المپیک ژاپن تبدیل شود، تابوی نمایش خال‌کوبی‌ها در توکیو برای برگزارکنندگان المپیک یک چالش اساسی بود. تا اینکه ویروس کرونا تمام جهان را در بر گرفت و دیگر مسائلی مانند این بسیار پیش‌پاافتاده به نظر رسید.

متولدین قرن بیست‌ویک که به تماشای المپیک نشسته‌اند و گاه‌وبیگاه خال‌کوبی روی بدن ورزشکاران توجهشان را جلب می‌کند شاید ندانند روزگاری خال کوبیدن حتی در ایالات‌متحده آمریکا هم ممنوع بود و خط‌وخال روی بدن فقط متعلق به گروه‌های جنایتکاران یا طردشدگان از جامعه بود.

بعد از جنبش «هیپی‌ها» و شکستن هزاران تابوی خرد و کلان در بین جوان‌های آن روزها، از دهه ۱۹۷۰، محبوبیت خال‌کوبی در جوامع غربی افزایش یافت تا به جایی رسیده که در المپیک تابستان امسال در توکیو می‌بینید.

از حلقه‌های المپیک گرفته تا کوسه و شیر، بسیاری از ورزشکاران امسال از طیف وسیعی از طرح‌ها را روی بدنشان در کشوری به نمایش گذاشتند که خال‌کوبی هنوز هم تا حد زیادی سرزنش می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرچه قدمت خال زدن روی پوست در ژاپن قدمتی چند هزارساله دارد اما در سال ۱۸۷۲، نگرانی از اینکه خال‌کوبی ممکن است توسط قدرت‌های غربی، فرومایگی به نظر بیاید و تحقیرآمیز باشد، باعث شد هم عمل خال‌کوبی و هم نمایش آن ممنوع شود. حتی سبک خال‌کوبی سنتی ژاپنی که اکنون در سراسر جهان بسیار موردتوجه است، در ابتدا ممنوع و محدود شد.

مانند اروپا و آمریکا، در ژاپن هم در قرن بیستم خال‌کوبی با عضویت در گروه‌های تبهکار مربوط دانسته می‌شد. ارتباط بین اعضای یاکوزا و خال‌کوبی بسیار قوی بود، به‌طوری‌که غالباً حمام‌ها و چشمه‌های آب گرم، ورود افراد دارای خال‌کوبی را ممنوع می‌کرد. در بسیاری از نقاط ژاپن، این ممنوعیت‌ها همچنان اعمال می‌شود.

در سال‌های اخیر، اگرچه محبوبیت خال‌کوبی در بین ژاپنی‌ها در حال افزایش است اما این کار در دل جامعه سنتی آسان نیست.

در حال حاضر داشتن خال‌کوبی در ژاپن غیرقانونی نیست، اما چیزی شبیه «انگ اجتماعی» تلقی می‌شود. اگر طرح بزرگ و نمایانی روی بدن خود دارید در سفر به ژاپن نمی‌توانید به راحتی مانند دیگران از سواحل خصوصی، سالن‌های ورزشی و استخرها استفاده کنید.

 به گزارش سی‌ان‌ان، در سال ۲۰۱۷، دادگاه ناحیه اوزاکا حکمی را تائید کرد که می‌گوید فقط پزشکان می‌توانند به طور قانونی خال‌کوبی را انجام دهند. جالب است بدانید این قانون در کره جنوبی هم وجود داشت و تازه سال گذشته به افرادی که مدرک پزشکی ندارند هم اجازه داده شد به صورت قانونی خال‌کوبی را انجام دهند.

اکنون در کشوری که مقررات قانونی و محدودیت‌های فرهنگی زیادی برای پوست‌های نقش انداخته دارد، شیر روی شانه شناگر بریتانیایی آدام پیتی، مسیح فدیه دهنده بوکسور اسپانیایی گابریل اسکوبار ماسکونانو به همراه حلقه‌های رنگی المپیک. جولان می‌دهند.

بیشتر از مُد و زیبایی