سیزدهمین شب اعتراض‌ها در ایران؛ «اصفهان، خوزستان، اتحاد، اتحاد»

معترضان بار دیگر پوستر علی خامنه‌ای را آتش زدند

سه‌شنبه‌شب در سیزدهمین شب اعتراض‌ها در ایران که از خوزستان آغاز شده است، مردم در اصفهان به معترضان در دیگر شهرهای ایران از کرج تا تهران و تبریز و خوزستان پیوسند. معترضان در بهارستان اصفهان شعار دادند: «اصفهان، خوزستان، اتحاد، اتحاد».

گزارش‌ها حاکی از آن است که معترضان در ایوان غرب در استان لرستان نیز سه‌شنبه شب به خیابان‌ها آمدند.

دوشنبه شب هم معترضان در کرج در همبستگی با خوزستان و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند. ساعاتی قبل از آن معترضان در مرکز تهران فریاد می‌زدند: «مرگ بر دیکتاتور».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که در خوزستان جو امنیتی سنگینی برقرار شده و اینترنت نیز برای روزها قطع یا کند بوده است. اعتراض‌ها در خوزستان با اعتراض به بی‌آبی و کمبود و نبود امکانات اولیه زندگی آغاز شد و به سرعت به اعتراض‌های ضدحکومتی در شهرهای مختلف ایران گسترش یافت.

از تعداد دقیق کشته‌ها، زخمی‌ها و بازداشتی‌ها در جریان سرکوب این اعتراض‌ها با توجه به تلاش حکومت برای جلوگیری از اطلاع‌رسانی آزادانه،‌ اطلاعات کاملی در دست نیست.

معترضان در اصفهان مانند دیگر شهرهای ایران در روزهای اخیر ضمن اعلام همبستگی و اتحاد با معترضان در خوزستان، شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر داردند. در برخی تصاویر منتشر شده نیز معترضان در حال به آتش کشیدن پوستر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هستند.

اقدامی که در اعتراض‌های مردمی آبان ۹۸ نیز بارها انجام شد.

در اعتراض‌های تابستان ۱۴۰۰ نیز مانند اعتراض‌های قبلی فریاد «رضاشاه روحت شاد» به گوش می‌رسد.

مقامات جمهوری اسلامی می‌کوشند اعتراض‌ها را کمرنگ جلوه داده و مطابق با الگوی رفتاری همیشگی، معترضان را «اغتشاش‌گر» معرفی کنند. با این حال با سپری شدن دو هفته از اعتراض‌های تابستان ۱۴۰۰ در ایران، اکنون شهرهای جنوب، شمال غرب، شمال شرق و مرکز ایران به اعتراض‌ها پیوسته‌اند.

ماه گذشته نیز مردم در اعتراض‌ به خاموشی‌های مکرر و بدون برنامه هنگام خاموشی‌ها علیه شخص علی خامنه‌ای شعار می‌دادند.

علاوه بر بی آبی و بی برقی، تورم، بی کاری و رکود، بحران کرونا در ایران به دنبال ممنوع اعلام شدن واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی با کیفیت و موثر، وخیم‌تر شده است. اکنون آمار بستری در بیمارستان‌ها بیش از هر زمان دیگری در یک سال و نیم گذشته است.

در همین حال مقامات جمهوری اسلامی در صددند مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی را برگزار کنند و حسن روحانی و مقامات دولت‌اش نیز ادعا می‌کنند در اغلب حوزه‌ها بهترین عملکرد را داشته‌اند.