بایدن به عملیات رزمی نیروهای آمریکایی در عراق خاتمه می‌دهد

به گفته بایدن تا پایان سال جاری میلادی، ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی در عراق از فاز عملیاتی خارج می‌شوند

جو بایدن و مصطفی کاظمی در کاخ سفید-SAUL LOEB / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان ملاقات با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق اعلام کرد که نیروهای آمریکایی تا پایان سال جاری میلادی به عملیات رزمی در عراق پایان می‌دهند.

این در حالی است که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان شرایط آشفته‌تر و ناامنی را در این کشور ایجاد کرده است و به قدرت‌ گرفتن گسترده طالبان منجر شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاظمی که به واشینگتن سفر کرده در دیدار عصر روز دوشنبه با بایدن بر مشارکت استراتژیک دو کشور تاکید کرد. بایدن هم گفت که واشینگتن به همکاری امنیتی با عراق متعهد است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مساله ایران در کانون رایزنی‌های دو طرف قرار داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احتمال ظهور دوباره داعش از جمله نگرانی‌ها درباره عراق است. با این حال جمهوری اسلامی و گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت آن در عراق از جمله حامیان و تشویق کنندگان خروج نیروهای آمریکایی از عراق هستند.

به گفته بایدن تا پایان سال ۲۰۲۱؛ دو هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی در عراق از فاز عملیاتی و رزمی خارج می‌شوند. این رویکرد تا حدودی با آنچه در مورد افغانستان اتفاق افتاد و با خروج نیروها همراه شد، متفاوت است.

رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید، نیروهای آمریکایی در عراق به تامین منابع برق، مبارزه با شیوع کووید-۱۹، مقابله به تغییرات اقلیمی و حمایت از توسعه بخش خصوصی کمک خواهند کرد.

بایدن تاکید کرد که آمریکا از برگزاری انتخابات ماه اکتبر در عراق حمایت می‌کند و با بغداد، شورای همکاری خلیج فارس و سازمان ملل برای اطمینان عادلانه بودن انتخابات همکاری می‌کند.

کاظمی نیز دلیل حضور خود در واشینگتن را گفت‌و‌گو درباره آینده روابط دو کشور عنوان کرد و گفت این رابطه در محکم‌ترین سطح خود قرار دارد و مشارکت در بخش‌های اقتصادی، محیط زیست، بهداشت و درمان، آموزش، فرهنگ و … جریان دارد.

به گمان تحلیلگران این ملاقات رو در رو با هدف حمایت از کاظمی انجام شده که از سوی جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از عراق تحت فشار قرار دارد. او بارها گفته که نمی‌خواهد کشورش صحنه درگیری نیابتی ایران و آمریکا باشد.

این در حالی است که دولت بایدن سرگرم مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی برای احیای برجام و لغو تحریم‌ها است. 

همزمان نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی مسئول بسیاری از راکت پراکنی‌ها علیه نیروهای آمریکایی و عراقی در بغداد و شهرهای دیگر عراق معرفی شده‌اند. تهران این اتهام را نپذیرفته است.