دهمین شب اعتراض‌های مردمی در ایران؛ تبریزی‌ها در حمایت از خوزستانی‌ها تجمع کردند

حمله موتورسواران نیروی انتظامی به معترضان در تبریز

در حالی که اعتراضات مردم خوزستان به بی‌آبی برای دهمین شب پیاپی ادامه پیدا کرده است، تصاویر ویدیویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، از تجمع مردم تبریز در حمایت از خوزستانی‌ها حکایت دارد.

در تصاویر دیگری که در ارتباط با تجمع امروز مردم تبریز در حمایت از مردم خوزستان منتشر شده است، حضور نیروهای ویژه در این شهر محسوس است. در برخی از تصاویر موتورسواران نیروی انتظامی به معترضان حمله می‌کنند.

ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، اعلام کرد که در جریان اعتراضات امروز در تبریز دو شهروند توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

هرانا نام این دو فرد را اولدوز قاسمی و صمد لادوندی‌ از شهروندان ساکن تبریز عنوان کرده است.

ویدیوی دیگری نیز در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد نیروهای امنیتی برای کنترل اعتراضات در تبریز، از پهپاد استفاده کرده‌اند.

در همین حال، کانون مدافعان حقوق بشر در کانال تلگرامی خود یک گزارش میدانی منتشر کرده که در آن از برپایی ایست بازرسی‌های خیابانی و تشدید تدابیر امنیتی در پایتخت خبر داده است.

‏بر اساس این گزارش، در تهران همزمان با گسترش اعتراض‌های مردمی به استان‌های دیگر، اختلال در شبکه اینترنت، پارازیت شدید و حضور ماموران مسلح در خیابان‌ها گزارش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتراض‌های خیابانی مردم در نقاط مختلف استان خوزستان و نیز تظاهرات در شهرهای دیگر در حمایت از آن‌ها، در حالی ادامه یافته است که حضور نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف آن استان گزارش شده است.

در روزهای قبل نیز برخی استان‌های دیگر، از جمله تهران، لرستان، کرمانشاه، اصفهان، و بوشهر شاهد تجمعات مشابهی در حمایت از اعتراضات خوزستان بوده‌اند.

تاکنون کشته شدن دست‌کم هشت تن از معترضان و یک تن از نیروهای انتظامی تایید شده است، اما شمار بازداشت‌ شده‌ها هنوز مشخص نیست.

استاندار خوزستان امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران و شورای کشاورزی استان، بدون اشاره به معترضانی که جان خود را از دست دادند، گفت: «خویشتن‌داری نیروهای امنیتی واقعاً مثال‌زدنی بود؛ ده‌ها نفر از نیروها زخمی شدند، اما عکس‌العمل نشان ندادند.»

با ادامه اعتراضات در خوزستان، سرویس اینترنت در این استان نیز مختل شده است و گفته می‌شود که مسئولان با هدف جلوگیری از ارتباط معترضان با یکدیگر و ارسال ویدیوهای مربوط به اعتراضات، سرویس اینترنت را مختل کرده‌اند.

با این حال، حمیدرضا جلیلی، مدیر روابط‌ عمومی مخابرات خوزستان، روز جمعه ادعا کرد که اختلالات اخیر در دسترسی مردم منطقه به اینترنت به دلیل مشکل فنی بوده‌است، و افزود که زمان برطرف شدن این مشکل مشخص نیست.

در جریان اعتراضات خیابانی سال‌های ‌گذشته، از ۱۳۸۸ تا آبان ۹۸، نیز دسترسی مردم به اینترنت محدود شده بود.