قانون‌گذاران آمریکایی از اعتراضات مردم ایران حمایت کردند

سناتور مارکو روبیو شاخص‌ترین چهره‌ای است که در این زمینه موضع گرفته است

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، احتمالا شاخص‌ترین چهره بین‌المللی است که سرکوب اعتراضات خوزستان از سوی عوامل حکومت جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرده است. آقای روبیو در تویيتر به فارسی و انگلیسی در حمایت از اعتراضات مردم ایران توییت کرد. در توییت فارسی او می‌خوانیم:‌‌ «ملت ایران خواهان رهایی از رژیم حاکم در تهران هستند. سناتور روبیو استفاده وحشیانه از زور برای متفرق کردن معترضین صلح‌طلب توسط رژیم را محکوم می‌کند. آمریکا به جای مذاکره با این رژیم شیطانی باید از معترضین حمایت کند.»

اعتراضات در خوزستان وارد هفتمین روز خود شده‌ است. گزارش‌های غیررسمی از کشته شدن «دست‌کم پنج نفر» حکایت دارند.

در میان اعضای مجلس نمایندگان آمریکا، کلادیا تنی، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت نیویورک، با حمایت از مردم معترض در ایران، سرکوب اعتراضات را محکوم کرد. خانم تنی نوشت: «حملات علیه معترضین مسالمت‌آمیز توسط حکومت در ایران را قویا محکوم می‌کنم. مردم ایران مثل مردم کوبا می‌خواهند آزاد باشند و خواهان حقوق بنیادین خود هستند. حکومت روحانیون در تهران نماینده تاریخ، پویایی و آینده مردم بزرگ ایران نیست.»

تظاهرات‌ حمایتی ایرانیان در سراسر دنیا نیز به تدریج در حال شکل‌گیری است. برخی از این تظاهرات‌ها از سوی گروه‌هایی با تمرکز قومی برگزار می‌شود؛ مانند تظاهرات گروه‌هایی که خود را مدافع شهروندان عرب‌تبار ایران می‌دانند، و اخیرا در لندن، در مقابل دفتر نخست‌وزیر بریتانیا در خیابان داونینگ برگزار شد. روز جمعه نیز قرار است تظاهراتی در شهر دالاس در ایالت تگزاس از سوی «کانون بختیاری‌های آمریکای شمالی» برگزار شود. شنبه هفته گذشته، «شورای همبستگی با مبارزات مردم ایران-لندن» تظاهراتی با شعار «جمهوری اسلامی با هر جناح و دسته نابود باید گردد» برگزار کرد. تداوم این گونه اعتراضات احتمالا دولت‌های مختلف را به سوی ابراز واکنش و گرفتن موضع رسمی سوق می‌دهد.

برخی با انتقاد از واکنش رسمی دولت آمریکا، می‌گویند بر خلاف زمان ترامپ، واشنگتن قاطعانه کنار مردم ایران نایستاده است.

یالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه، روز جمعه در پاسخ به پرسشی در این زمینه گفت: «ما گزارش‌ها در مورد کمبودها در ایران و اعتراضاتی که در پی آمده‌اند، دیده‌ایم و همچنان از دولت ایران می‌خواهیم از مردم ایران که از حقوق همگانی خود برای آزادی بیان و آزادی تجمع مسالمت‌آمیز استفاده می‌کنند پشتیبانی کند.»

منتقدان اما می‌گویند آمریکا باید قاطعانه‌تر عمل کند. دولت‌های عربی منطقه نیز موضع روشنی در مورد اعتراضات ایران نگرفته‌اند.