عربستان، برنده ۲۰ میلیارد دلاری رونق خودروهای برقی در آمریکا

عربستان سعودی ۲.۹ میلیارد دلار در شرکت خودروسازی «لوسید موتورز» سرمایه‌گذاری کرده است

سرمایه بازار لوسید حدود دو برابر ارزش شرکت نيسان و دو سوم فورد، پیش‌بینی شده است-PATRICK T. FALLON / AFP

به نوشته روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ ژورنال، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، برنده اصلی رونق اخیر شرکت‌های نوپا یا استارت‌‌آپ‌های آمریکایی برای خودروهای برقی است.

عربستان سعودی در شرکت خودروسازی «لوسید موتورز» سرمایه‌گذاری ۲.۹ میلیارد دلاری کرده و پیش‌بینی می‌شود که سودی برابر با ۲۰ میلیون دلار را به دست آورد. لوسید موتورز یک شرکت سازنده خودرو برقی در سانفرانسیسکو است و قرار است روز جمعه آینده با شرکت صوری به نام چرچیل کپیتال ادغام شود و پس از آن سهام شرکت عمومی خواهد شد.

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی، مالک ۶۰ درصد شرکت خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود بر اساس قیمت سهام فعلی شرکت سرمایه‌گذاری کاغذی حدود ۳۶ میلیارد دلار از سرمایه بازار را به خود اختصاص دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حاصل سرمایه‌گذاری درست در لوسید در دوران سخت این شرکت در سال ۲۰۱۸ است و نتیجه اقدام محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی است که صندوق سرمایه‌گذاری عمومی کشورش را به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوپا و اتکای کمتر به نفت ترغیب کرد.

در ماه ژانویه و پس از اعلام ادغام دو شرکت، سهام شرکت چرچیل تا ماه فوریه افزایش ۵۰۰ درصدی یافت و سپس اندکی کاهش یافت.

سرمایه بازار لوسید حدود دو برابر ارزش شرکت نيسان و دو سوم فورد، پیش‌بینی شده است.

لوسید هنوز هیچ خودروی نفروخته و قصد دارد در چند ماه آینده در سال ۲۰۲۱ تولید را آغاز کند.

لوسید از هر شرکت نوپای تولید خودرو برقی دیگر در آمریکا که اخیرا عمومی شده‌اند باارزش‌تر است و سود عربستان به مراتب بزرگترین سود به ارزش دلاری است.

لوسید در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد و در آغاز و قبل از آن که مدل تجاری خود را به تولید خودرو تغییر دهد، تلاش می‌کرد باتری خودرو برقی تولید کند.

سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در این شرکت باعث افزایش چشمگیر سرمایه این استارت‌آپ شد.

بیشتر از اقتصاد