آمادگی ارتش اسرائیل برای جنگ سوم احتمالی با حزب‌الله

فروپاشی ارتش لبنان می‌تواند باعث تقویت بیشتر نیروی جنگی حزب‌الله شود

نیروهای بین‌المللی حافظ صلح در مرز لبنان و اسرائیل. عكس از:  AFP

ارتش اسرائیل با این ادعا که قصد دارد از قاچاق سلاح یا تلاش برای نفوذ از لبنان به منظور انجام عملیات علیه اهداف اسرائيل جلوگیری کند، واحدهای نظارتی و تجهیزات اطلاعاتی بیشتری را در مرزهایش با لبنان مستقر کرده است.

در حالی‌که یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل لبنان را تهدید کرد و افزود که احتمال جنگ سوم با لبنان نسبت به هر زمان دیگری افزایش یافته است، ارتش اسرائيل در تلاش برای تکمیل موانع مرزی در مرزهای شمالی این کشور با لبنان است.  ایجاد مانع مرزی که کار ساخت آن حدود یک سال و نیم قبل آغاز و به دنبال شیوع بیماری کرونا متوقف شده بود، بار دیگر از سر گرفته شده است.

بنی‌گانتز، وزیر دفاع اسرائيل و آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی در تلاش برای تسریع اجرای این پروژه و تخصیص بودجه خاصی برای آن هستند.

بر اساس طرح ارتش اسرائيل، ایجاد مانع مرزی می‌تواند از تهدیدهای حزب‌الله علیه اسرائيل از جمله حملات و تلاش برای به دست گرفتن کنترل شهرک‌ها و مناطق مسکونی مجاور مرز و مواضع ارتش جلوگیری کند. البته بخش اول این طرح، شامل ساخت دیوار جدیدی در نقاط حساس در نوار مرز است. این دیوار با چنان ارتفاعی ساخته خواهد شد تا علاوه بر این‌که از شناسایی طرف اسرائيل جلوگیری کند، تجهیزات پیشرفته و حسگرهای امنیتی مدرن نیز بتواند روی آن نصب شود.

در مواجهه با وضعیت آشفته کنونی و همزمان با پانزدهمین سالگرد جنگ ژوئیه ۲۰۰۶، سرویس‌های امنیتی اسرائيل تحقیقات خود را در مورد تحولات اخیر در منطقه و پیامدهای آن‌ها بر اوضاع اسرائیل، به ویژه از سوی لبنان، شدت بخشیده اند. در چارچوب تحقیقاتی که نهادهایی مسئول در دولت اسرائيل انجام می‌دهند، کابینه امنیتی اسرائيل تهدیدهای امنیتی از جانب لبنان و اقدامات مورد نظر برای اطمینان از مصئون بودن جبهه داخلی را (در صورت وقوع جنگ)، در دستور کار خود قرار داده است. همچنان، قرار است کابینه امنیتی اسرائيل به منظور بحث در مورد وضعیت شهرهای شمالی و استحکام بخشیدن به ساختمان‌های واقع در نوار مرز، نشست ویژه‌ای را در اوایل ماه سپتامبر آینده برگزار کند.

وضعیت داخلی لبنان

با توجه به آشفتگی‌های اخیر در لبنان، بحث و رایزنی در مورد وضعیت داخلی لبنان نه تنها بخشی از برنامه‌های روزانه رسانه‌های اسرائيل را به خود اختصاص داده، بلکه مقامات سیاسی و امنیتی اسرائيل نیز در هر نشست و گفت‌وگو در مورد این تهدید بحث و رایزنی می‌کنند. به گفته یک مقام امنیتی، اسرائيل تحولات لبنان را از نزدیک تحت نظارت دارد و توجه آن به این مسئله تنها در زمینه چالش‌های امنیتی و خطرات آن برای اسرائيل نیست، بلکه تل‌آویو همواره تحولات لبنان و بحران شدید اقتصادی در این کشور را به دقت دنبال می‌کند.

اسرائيلی‌ها معقتدند که بحران رو به وخامت لبنان، طبق ارزیابی‌های اطلاعاتی، ناشی از خلأ قدرت و حاکمیت در این کشور است، بنابراین، تداوم این وضعیت می‌تواند منجر به آشفتگی و هرج و مرج بیشتری شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، مقام ارشد امنیتی اسرائيل که تهدید به راه اندازی جنگ سوم علیه لبنان کرد، گفت که عامل این جنگ «تلاش‌های ایران و حزب‌الله برای گسترش نفوذ و کنترل در لبنان و پیشرفت سریع حزب‌الله در توسعه موشک‌های دقیق است که اسرائیل پس از توافق هسته‌ای، آن را بزرگترین تهدید امنیتی برای خود می‌داند.» این مقام ارشد امنیتی در صحبت‌های رسانه‌ای خود در مورد جنگ سوم علیه لبنان، آن‌چه در داخل لبنان اتفاق می‌افتد را «تحولات خطرناکی» توصیف کرد که امنیت مرزهای اسرائیل، جبهه داخلی، نقاط حساس و امکانات مهم استراتژیک مانند نیروگاه‌های تولید برق، زیرساخت‌های آب و سایر تأسیسات را تهدید می‌کند.

نگرانی اسرائیل مطابق به آن‌چه نهادهای امنیتی اسرائیل در مورد حزب‌الله ادعا می‌کنند ناشی از خطر آزادی عمل نیروهای هوایی با ادامه مسلح شدن با سامانه‌های پدافند هوایی است. اما نگرانی دوم، به گفته این مقام ارشد امنیتی، ترس از خطر تجزیه شدن ارتش لبنان به دلیل وضعیت دشوار در کشور است که در نهایت به سود حزب‌الله تمام می‌شود، زیرا در چنین صورتی حزب‌الله به جنگ‌افزارهای پیشرفته مانند وسايل نقلیه زرهی و هواپیماهای جنگی دسترسی پیدا می‌کند و از آن‌ها در جنگ علیه اسرائيل استفاده می‌کند.

ارتش اسرائيل ادعا می‌کند که مقامات اسرائيلی در سفرهای اخیر به واشنگتن، «در مورد لزوم حمایت و تقویت ارتش لبنان و اتخاذ کلیه اقدامات لازم برای محدود کردن گسترش نفوذ حزب‌الله و ایران در لبنان»، پیام‌هایی را به مسئولان ارشد آمریکایی منتقل کرده اند.

قاچاق اسلحه

در حالی‌که سرویس‌های امنیتی توجه خود را به چگونگی برخورد با گزارش‌هایی که در مورد احتمال جنگ سوم با لبنان و گسترش کنترل «حزب الله» و ایران صحبت می‌کنند، معطوف کرده اند، ارتش اسرائیل با انتشار تصاویری ادعا کرده است که مقادیر زیادی سلاح را کشف و ضبط کرده است. ارتش اسرائيل خاطرنشان کرد که این بزرگترین عملیات قاچاق اسلحه از لبنان به اسرائيل محسوب می‌شود که شامل ۴۳ قطعه سلاح به ارزش حدود ۹۰۰ هزار دلار است.

مقامات اسرائیلی، حزب‌الله را مسئول قاچاق اسلحه از لبنان به اسرائیل می‌دانند، در حالی برخی دیگر به این باورند که عملیات قاچاق اخیر، کار سازمان‌های فلسطینی است که در تلاش برای حمایت از فلسطینیان در نوار غزه و کرانه باختری هستند.

در همین حال، مقامات امنیتی و نظامی اسرائیل هشدار داده اند که از این بیش به هیچ کسی اجازه قاچاق سلاح یا تلاش برای نفوذ و نزدیک شدن به منطقه مرزی را نخواهند داد و افزودند که کشف چنین عملیات قاچاق دیگری به دلیل این‌که تهدیدی برای امنیت اسرائيل به شمار می‌رود، می‌تواند عاملی برای آغاز درگیری در منطقه مرزی باشد.

ناتوانی ارتش اسرائیل برای مقابله با تهدیدهای امنیتی

از سوی دیگر، یک مقام اسرائیلی، با هشدار نسبت به ناتوانی ارتش اسرائيل گفت که ارتش ابزارهای دفاعی و نیروی کافی برای مقاومت در برابر رویارویی‌های آینده که می‌تواند در بیش از یک جبهه گسترش یابد را ندارد. عوفر شیلح، عضو پیشین کنست، که به مرکز تحقیقات امنیت ملی پیوسته است، خواستار بررسی عمیق و حرفه‌ای ارتش اسرائیل برای اطمینان از توانایی و قدرت آن برای مقابله با چالش‌های امنیتی پیش‌رو شد.

همچنان، ژنرال هیکوهین، که در گذشته سمت فرماندهی دانشکده‌های نظامی را بر عهده داشت، از مسئولان اسرائیلی‌ خواست میزان قدرت تهدیدهای پیرامون اسرائیل را مشخص کنند. به باور وی، در این میان، تهدیدهای جدیدی در حال ظهور است، زیرا حزب‌الله، حماس و سپاه پاسداران ایران از روش جنگ فرسایشی علیه اسرائيل کار می‌گیرند و سعی می‌کنند اسرائيل را به سمت بی‌ثباتی و تنش‌های داخلی سوق دهند و البته ادامه چنین روندی خطر جدی برای اسرائيل است و نیازم مبرم به اتخاذ اقدامات فوری دارد.

© IndependentArabia

بیشتر از جهان