طالبان در مناطق تحت کنترلشان متهم به بدرفتاری با مردم به‌ویژه زنان شدند

اگر با طالبان مقابله نشود، وضع بدتر از دوره «امارت اسلامی» خواهد شد

طالبان به بدرفتاری با مردم به ویژه زنان در مناطق تازه تصرف شده متهم شدند-Hoshang Hashimi / AFP

پس از شدت گرفتن جنگ در افغانستان میان نیروهای امنیتی و دفاعی افغان با طالبان به‌ویژه در استان‌های شمال این کشور و نیز سقوط شماری از روستاها به دست این گروه، خبرهای منتشرشده است مبنی بر این‌که طالبان در مناطق تحت کنترلشان قوانین تازه مربوط به امارت اسلامی را بر مردم محل وضع کرده‌اند و با زنان رفتار درستی ندارند.

خبرها در مورد وضع قوانین تازه طالبان در مناطق تحت کنترلشان بیش از یک ماه می‌شود که در رسانه‌های داخلی افغانستان، رسانه‌های خارجی و شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، اما در این روزها، این خبرها، بیشتر داغ شده و حتی در بسیاری موارد نمونه‌هایی از قوانین آنان (طالبان) نیز به نشر رسیده است.

شدت گرفتن جنگ، پیشروی‌های طالبان، سقوط بیش از صد روستا به نفع طالبان و اخبار وضع قوانین تازه از سوی آنان، در مناطق تحت کنترلشان، دولت‌‌مردان افغان، سیاسیون و مردم این کشور را سخت نگران ساخته است. آنان هراس دارند، اگر جلوی طالبان گرفته نشود، وضع بدتر از دوره «امارت اسلامی» خواهد شد.

روز دوشنبه، ۲۱ تیر، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان با جمع از وکلای این کشور از رفتار طالبان در مناطق تحت کنترلشان با مردم به‌ویژه زنان سخت انتقاد کردند و از سازمان ملل متحد، نهادهای حقوق بشری، کمیسیون حقوق بشر، اتحادیه اروپا و نهادهای مدنی ملی و بین‌المللی خواستند که موضوع را جدی گرفته و بررسی کنند.

میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان گفت: «گروه طالبان در مناطق تحت کنترلشان با زنان، رفتاری‌های غیرانسانی می‌کنند و این موضوع برای ما خیلی‌ نگران‌کننده است.»

آقای رحمانی، این کار طالبان با مردم به‌ویژه زنان افغان را غیرانسانی، اسلامی و تبعیض‌آمیز خواند و از سازمان ملل متحد، نهادهای حقوق بشری و سایر نهادهای ملی و بین‌المللی خواست درزمینهٔ توجه نموده و به‌ویژه از زنان که زیر حکومت طالبان به آنان ظلم می‌شود حمایت و حفاظت کنند.

در همین حال، خبرهای که در رسانه‌ها به نشر رسید که گویا طالبان طی یک بیانیه رسمی در مناطقی که حضور دارند از مردم خواسته‌اند که «زنان بیوه و دختران جوانشان را به نکاح جنگجویان آنان بیاورند.»

حلیمه صدف کریمی، نماینده مردم جوزجان در مجلس نمایندگان این کشور آن خبر را تائید کرد و گفت: «طالبان در اعلامیه‌ای از مردم خواسته‌اند که زنان بیوه و دختران جوان را به نکاح جنگجویانشان بیاورند تا برای آموزش به پاکستان فرستاده شوند.»

بانو کریمی، درحالی‌که تأکید دارد نباید در برابر رفتار این گروه خاموش باشیم افزود: «طالبان زنانی را که برای پیدا کردن لقمه نانی در مناطق تحت کنترلشان بیرون می‌شوند (از خانه خارج می‌شوند) نیز شلاق می‌زنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، وضع قوانین و رفتار غیرانسانی درباره زنان و درخواست از مردم محل برای نکاح کردن زنان بیوه و دختران جوانشان به جنگجویان این گروه، لت‌وکوب (ضرب و شتم) مردم و نشر بیانیه را در مناطق تحت کنترل طالبان را «پروپاگاندای دشمن» خواند و گفت: «طالبان هیچ‌گاه مرتکب چنین رفتار نادرست نشده‌اند و به هیچ‌کسی هم اجازه نمی‌دهند که با مردم رفتار زشت بکنند؛ قوانین و رفتار خودسرانه وضع کنند و زندگی مردم را با مشکلات مواجه بسازند.»

گفتنی است که پس از تصمیم امریکا برای بیرون بردن سربازانش از افغانستان و آغاز این روند، جنگ در افغانستان میان طالبان و نظامیان افغان شدت یافته است و در این مدت که بیش از ۶۰ روز نمی‌شود، شماری از روستاها به دست طالبان در چندین استان سقوط کرده است. طالبان نسبت به سایر مناطق افغانستان در شمال این کشور پیشروهای زیاد داشته‌اند و هنوز هم جنگ به گونه جدی جریان دارد. طالبان تلاش دارند که چندین استان را نیز تصرف کنند، اما به مقاومت نظامیان افغان و خیزش‌های مردمی روبه‌رو شده‌اند.

امریکا، جامعه جهانی، دولت افغانستان و مردم این کشور از طالبان می‌خواهند که جنگ را متوقف بسازند و به میز مذاکره رو بیاورند. آنان تأکی ددارند که طالبان «صلح کنند که صلح به نفع طالب و همه طرف‌ها هست» و آن‌ها نمی‌تواند از راه جنگ به پیروزی دست یابند و به اهدافی که دارند برسند.

طالبان که هیچ‌گاه در ظاهر نگفته‌اند که علاقه‌مند دوام جنگ و فرار از میز مذاکره هستند در ضمن تأکید دارند که نسبت به دولت افغانستان برای صلح تلاش‌های زیادی را انجام دادند و هنوز هم انجام می‌دهند. این در حالی است که گروه طالبان بر شدت حملات خود به شهرها و روستاهای افغانستان افزوده است و شمار زیادی از مردم آواره شده‌اند.