«همدم»؛ همسریابی زیرنظر مجلس، بیت خامنه‌ای و سازمان تبلیغات اسلامی

بودجه سازمان تبلیغات اسلامی که موسسه تبیان زیرمجموعه آن است ۳۶۱ میلیارد تومان تعیین شد

قالیباف در مراسم رونمایی از همدم گفت که اقتصاد مهم است اما همه زندگی نیست-عکس از ایسنا

روز دوشنبه با حضور محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و کمیل خجسته، برادرزاده همسر رهبر جمهوری اسلامی از «همدم»، نرم‌افزار همسریابی یا «همسان گزینی» دارای مجوز رونمایی شد.

این نوع اپلیکیشن‌ها در اغلب کشورهای جهان وجود دارند و در ایران نیز نخستین بار نیست که تکنولوژی به کمک همسریابی و «صیغه» می‌آید. اما این اولین بار است که یک اپلیکیشن حکومتی با مشارکت مجلس و بیت رهبر جمهوری اسلامی و وزارت ورزش و جوانان به طور آشکار با هدف همسریابی آغاز به کار می‌کند.

رونمایی از «همدم» در راستای توصیه‌های مکرر علی خامنه‌ای برای افزایش جمعیت و فرزندآوری انجام می‌شود و این در حالی است که کوچکترین اقدامی در جهت حل مشکلات معیشتی و نیازهای اولیه زندگی جوانان انجام نشده است.

قالیباف در مراسم رونمایی از همدم گفت: «اقتصاد مهم است اما همه زندگی نیست.»

این نرم‌افزار مشابه نمونه‌های خارجی، اطلاعات متقاضیان را ثبت می‌کند و در عین حال شبکه‌ای از «معرفان» هم در نظر گرفته است. «همدم» ادعا می‌کند که در مدت کمتر از چند ثانیه موارد مناسب را پیشنهاد می‌دهد. با این حال کارشناسان درباره حفظ حریم خصوصی و اطلاعات شخصی کاربران در این اپلیکیشن ابراز تردید کرده‌اند.

همچنین از مدت‌ها پیش نرم‌افزار دیگری با همین نام و لوگوی مشابه در خارج از ایران در حوزه اطلاع‌رسانی درباره سلامت جنسی و حقوق زنان مشغول به کار بوده و روشن نیست چرا تبیان از نام و لوگوی مشابه برای اپلیکیشن «همسان‌گزینی» استفاده کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«همدم» حکومتی، در واقع بودجه خود را از سازمان تبلیغات اسلامی می‌گیرد. «موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان» که کمیل خجسته مدیرعاملی آن را بر عهده دارد، یکی از دو نهاد مهم بودجه بگیر تحت نظر سازمان تبلیغات اسلامی است. در بودجه سال جاری بودجه این سازمان ۳۶۱ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. همچنین سازمان تبلیغات اسلامی از جمله‌ موسسه‌هایی بود که محمد باقر قالیباف برای افزایش بودجه آن در لایجه بودجه ۱۴۰۰ شخصا دست به کار شد.

در توضیح نحوه فعالیت «همدم» آمده است که متقاضی برای مشاهده پیشنهادها و خرید بسته‌ها باید هزینه‌ پرداخت کند. از سوی دیگر تبیان خواستار افزایش بودجه برای توسعه نیروی انسانی خود است.

درباره مؤسسه تبیان در سایت این مؤسسه آمده است: «موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان با پیشینه ۱۲ سال فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و راه اندازی جامع ترین سایت فرهنگی - دینی در ایران ؛ بزرگترین مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات  است».

تبیان در واقع خود را در نقش واسطه‌ همسریابی معرفی کرده و در این زمینه به نقل قولی از امام علی استناد کرده است: «بهترین وساطت‌ها این است كه میان دو نفر در امر ازدواج وساطت شود، تا سر و سامان بگیرند.»

همدم در اوج بحران اقتصادی و همه‌گیری کرونا به موازات دیگر سیاست‌های تشویقی جمهوری اسلامی درجهت افزایش جمعیت حرکت می‌کند. سیاست‌هایی که با اعمال نظر حکومتی به دنبال تعریف یک چارچوب محدود برای نقش زن در جامعه است: «مادر و همسر».