رقابت امارات و عربستان بر سر تسلط بر صنعت هیدروژن

هدف عربستان سعودی تبدیل شدن به رهبر بازار هیدروژن است

عکس فوق نمونه صنعت تولید هیدروژن در آلمان است - JENS SCHLUETER / AFP

شرکت ملی نفت ابوظبی، ادنوک (ADNOC) در راستای خرید سهام پروژه‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و قراردادهای طولانی‌مدت در صنعت هیدروژن، با شرکت‌های بین‌المللی انرژی در حال گفتگو است. این موضوع باعث ایجاد رقابت بین امارات و عربستان سعودی شده است.

به گزارش وب‌سایت خبری اویل پرایس، شرکت ملی نفت ابوظبی که به عنوان غول دولتی شناخته می‌شود و تقریباً تمام صنعت نفت امارات متحده را در اختیار دارد، پیش‌تر اعلام کرده بود که قصد دارد به بازار هیدروژن و به‌ویژه هیدروژن تولید شده از گاز طبیعی را نیز وارد شود. در این روش گاز طبیعی به هیدروژن و دی‌اکسیدکربن تجزیه می‌شود.

سایر تولیدکنندگان نفت خاورمیانه، از جمله عربستان سعودی، در حال رقابت برای تولید هیدروژن هستند. خصوصاً که تعداد فزاینده‌ای از دولت‌ها متعهد هستند طی سه دهه آینده میزان آلاینده‌های تولیدی را کاهش دهند. این در حالی است که سرمایه‌گذاران انرژی به طور فزاینده‌ای به پروژه‌های جدید علاقه دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته بلومبرگ، ادنوک اکنون در جستجوی سرمایه‌گذارانی است تا بتواند کمک کند که امکانات صادرات هیدروژن را تأمین کند. در آوریل سال جاری، سلطان احمد آل جابر، مدیرعامل گروه ادنوک و وزیر صنعت و فناوری پیشرفته امارات متحده عربی، گفت که شرکت نفت دولتی مشتاق است در بازار هیدروژن و با همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی هند، به‌منظور حمایت از تقاضای روزافزون هند به انرژی پاک وارد شود.

صنعت هیدروژن هنوز در مراحل ابتدایی است و می‌تواند بازی را تغییر دهد و فرصتی واقعی برای تسریع انتقال انرژی گسترده‌تر باشد. فرصتی که ادنوک و امارات متحده عربی به‌خوبی از آن استفاده می‌کنند.

ال جابر در همین رابطه یک ماه قبل، توافق‌نامه‌ای را بین ادنوک و جی اس انرژی GS Energy کره در زمینه توسعه زنجیره‌های هیدروژن آبی و سوخت‌های حامل، مانند آمونیاک آبی، در ابوظبی امضا کرد.

امارات متحده عربی در بازار هیدروژن با سایر تولیدکنندگان نفت در خلیج‌فارس رقابت خواهد کرد که کارشناسان رشد قابل‌توجهی در بازار آن را طی دهه‌های آینده پیش‌بینی می‌کنند. رقیب اصلی امارات متحده عربی هیچ‌کس جز بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان یعنی عربستان سعودی نخواهد بود که هدف آن کشور نیز تبدیل‌شدن به رهبر بازار هیدروژن است.

بیشتر از تکنولوژی