آیا ریاست دولت مریخی در «تقدیر» ایلان ماسک است؟

دانشمندی در سال ۱۹۵۳ از تشکیل یک دولت در مریخ و رهبری به نام «ایلان» خبر داده بود

در اکتبر ۲۰۲۰، ایلان ماسک اعلام کرد در سال ۲۰۲۴، انسان‌ها قدم به مریخ می‌گذارند - Scott Olson/AFP

پاسخی به توییت ایلان ماسک در مورد «تقدیر» به افشای مسئله عجیبی منجر شد.

در ۳۰ دسامبر (۱۰ دی ۱۳۹۹)، این میلیاردر مدیرعامل شرکت اسپیس‌اکس جمله‌ای معروف از فیلم «فرانکنشتاین جوان» را در توییتر نقل کرد. او در توییتی نوشت: «تقدیر، تقدیر. از آن هیچ گریزی نیست.»

توبی لی، یکی از کاربران توییتر، در پاسخ به این توییت، گفت: «حرف تقدیر شد، خبر داشتی در کتاب پروژه مریخ فن براون در سال ۱۹۵۳ به فردی به اسم ایلان اشاره شده است که انسان‌ها را به مریخ می‌برد؟ چقدر عجیب‌.»

به گزارش وب‌سایت گیزمودو، «پروژه مریخ: داستانی فنی»‌ــ کتابی که آقای لی از آن نقل کرد‌ــ نوشته ورنر فن براون، مهندس فضاپیما و معمار هوافضای متولد آلمان، بود. این کتاب در سال ۱۹۵۳ منتشر شد و داستانی علمی‌ـ‌تخیلی است که در آن نام رهبر دولت مریخی «ایلان» خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اکتبر ۲۰۲۰، ماسک اعلام کرد در سال ۲۰۲۴، انسان‌ها قدم به مریخ می‌گذارند. در آوریل ۲۰۲۱، او در توییتی نوشت: «اگر حیات را چندسیاره‌ای کنیم، شاید روزی بیایید که بعضی گیاهان و جانوران در زمین بمیرند و منقرض شوند اما در مریخ هنوز زنده باشند.»

به گزارش گیزمودو، این داستان ابتدا منتشر نشد، «بلکه ضمیمه‌ای بود که مبنای سخنرانی آقای فن براون در اولین همایش در مورد پرواز فضایی پایدار بود که در سال ۱۹۵۱، در آسمان‌نمای هیدن در نیویورک برگزار شد». گفته می‌شود اندکی بعد، این ضمیمه در شماره ویژه مجله آلمانی پرواز در فضا به نام ولتروم‌فرت (Weltraumfahrt) منتشر شد.  

 اگر حیات را چندسیاره‌ای کنیم، شاید روزی بیایید که بعضی گیاهان و جانوران در زمین بمیرند و منقرض شوند اما در مریخ هنوز زنده باشند

If we make life multiplanetary, there may come a day when some plants & animals die out on Earth, but are still alive on Mars

در پایان همان سال، این کتاب به زبان آلمانی با عنوان Das Marsprojekt و در سال ۱۹۵۳، در آمریکا منتشر شد.

ماسک در پاسخ به آقای لی در مورد «پروژه مریخ» نوشت «مطمئنیم که این واقعی است؟» اندکی بعد، پرانی پتهول، دیگر کاربر توییتر، حرف آقای لی را تصحیح کرد.

او گفت: «آره واقعی است. این نسخه انگلیسی همان کتاب است... اما آن ایلان که فن براون در کتاب اشاره می‌کند اسم شخص نیست بلکه اسم جایگاه و منصبی است شبیه رئیس‌جمهوری منتخب نظامی شایسته‌سالار.»

تقدیر، تقدیر

از آن هیچ

گریزی نیست 

به گزارش بیزنس اینسایدر، در پاراگراف مورد‌ نظر آمده است: «دولت مریخ را ۱۰ نفر مدیریت می‌کنند، رهبر آن در رای‌گیری جهانی برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شود و نامش ایلان است. دو مجلس پارلمان قوانینی را وضع می‌کنند که مجری آن ایلان و کابینه‌اش است.»   

حرف تقدیر شد، خبر داشتی در کتاب پروژه مریخ فن براون در سال ۱۹۵۳به فردی به اسم ایلان اشاره شده است که انسان‌ها را به مریخ می‌برد؟ چقدر عجیب‌. ــ توبی بی (tobyliiiiiiiiii@) ۳۰ دسامبر ۲۰۲۰

ماسک فوری پروفایل توییترش را به‌روزرسانی کرد و خود را «فرمانروای مطلق مریخ» نامید.

در گزارش‌ها همچنین اشاره شده است که آقای فن براون چهره‌ای پیشرو در فناوری ساخت موشک در آلمان نازی بود و بعد، در فناوری موشک‌سازی فضایی در آمریکا پیشگام شد.

آره واقعی است. این نسخه انگلیسی همان کتاب است... اما آن ایلان که فن براون در کتاب اشاره می‌کند اسم شخص نیست بلکه اسم جایگاه و منصبی است شبیه رئیس‌جمهوری منتخب نظامی شایسته‌سالار 

آقای فن براون در برنامه توسعه موشکی آلمان نازی کار می‌کرد. اما اندکی پس از جنگ جهانی دوم، در جریان برنامه اطلاعاتی محرمانه [آمریکا] موسوم به «عملیات گیره کاغذ»، همراه حدود ۱۶۰۰ دانشمند، مهندس، متخصص فنی آلمانی دیگر به آمریکا رفت. 

© The Independent

بیشتر از جهان