سخنگوی دولت روحانی: مذاکره با عربستان برای «اولویت دادن به همسایگان»

علی ربیعی، سخنگوی دولت، از مذاکرات تهران با ریاض دفاع کرد

ربیعی تاکید کرد که سیاست‌های هسته‌ای ایران «زیر نظر و هدایت» آیت‌الله خامنه‌ای و شورای عالی امنیت ملی اداره می‌شود - Iranian Presidency / AFP

علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی که هفته‌های آخر خود را می‌گذراند، در نشست خبری هفتگی خود مذاکرات ایران با عربستان سعودی را تایید کرد و گفت که این مذاکرات در راستای «اولویت دادن به همسایگان» انجام می‌شود. خبر مذاکرات ایران و عربستان سعودی در بغداد چند ماه پیش منتشر شده بود.

ربیعی در این باره گفت: «ما همچنان معتقدیم که گفت‌وگو به ویژه بین جوامع مسلمان تنها راه شایسته برای حل‌وفصل اختلاف‌های میان آن‌ها است.» وی اظهار داشت که دو کشور در مذاکرات «از موضعی دوستانه و با حسن نیت» وارد شده‌اند و «پیشرفت‌هایی هم حاصل شده است»‌ اما موارد اختلافی «شاید پیچیدگی‌هایی داشته باشد که حل آن‌ها به زمان نیاز دارد.»

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور آینده ایران، هم گفته است که مذاکرات ایران و عربستان سعودی در دولت او ادامه خواهد داشت.

ربیعی تاکید کرد که مذاکرات با عربستان با هدف «به حداقل رساندن اختلاف‌نظرها» ادامه می‌یابد. او این رویکرد را بخشی از «منطقه‌گرایی» جمهوری اسلامی ایران دانست.

از جمله گلایه‌های عربستان سعودی و سایر کشورهای منطقه از جمهوری اسلامی ایران، دخالت گسترده این کشور در کشورهای عربی از طریق حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی به خصوص در یمن، لبنان، عراق و سوریه است.

ربیعی به سوالی درباره مذاکرات ایران و طالبان نیز پاسخ داد و گفت: «مذاکرات در این زمینه تصمیمی است که در سطوح عالی گرفته می‌شود و در جهت منافع ملی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این نشست، ربیعی به موضوع حمله به یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی در اطراف کرج در روز ۲۳ ژوئن هم اشاره کرد. او ضمن تایید اصل این حمله، تاکید کرد که «به آسیب قابل توجه انسانی و تجهیزاتی» منجر نشده است. ربیعی گفت: «به سقف یکی از سوله‌ها آسیب مختصری وارد شده که در حال تعویض است.» این سخنگو افزود که عکس هوایی رسانه‌ها که آسیب به این سایت را نشان می‌دهد، به درستی تفسیر نشده است چون این عکس را «بعد از برداشتن سقف برای تعمیر» گرفته‌اند. ربیعی مدعی شد: «همه شاهد بودند هر خرابکاری صورت گرفت، توان ایران افزایش یافت.»

سخنگوی دولت به پرسش‌هایی درباره روند تزریق واکسن در ایران نیز پاسخ داد. او گفت که از دو واکسن برکت و پاستور رونمایی شده است و شش واکسن دیگر ساخت ایران هم «نامزد واکسن کرونا»‌ هستند و «فعلا مراحل بالینی را طی می‌کنند». ربیعی در ضمن اظهار داشت که اگر تحریم نبود، ایران بیشتر واکسن وارد می‌کرد و جواد ظریف‌، وزیر خارجه، پیگیر واردات بیشتر است. این در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای ورود واکسن‌های ساخت آمریکا و انگلیس را ممنوع کرده است.

ربیعی در پاسخ به سوالاتی درباره همکاری روحانی با رئیسی هم گفت که دیدارهایی صورت گرفته اما روحانی در مورد اعضای کابینه، پیشنهادی به رئیس‌جمهور بعدی نداده است.

در مورد مسائل برجام، ربیعی تاکید کرد که سیاست‌های هسته‌ای ایران «زیر نظر و هدایت» آیت‌الله خامنه‌ای و شورای عالی امنیت ملی اداره می‌شود و در دولت بعدی نیز ادامه خواهد یافت. او در ضمن گفت که تیم‌ مذاکره‌کننده به کار خود ادامه می‌دهد و «می‌توانم بگویم که روند مذاکرات به ویژه در خصوص مسائل دشوار و فنی به پایان رسیده است». ربیعی افزود: در مذاکرات وین همچنان اختلاف‌هایی وجود دارد اما وجود این اختلاف‌ها «لزوما به معنای بن‌بست در مذاکرات نیست».

ربیعی ادامه داد: در ایران کمیته‌ای مخصوص بررسی و تطبیق متن نهایی توافق ایران و ۴+۱ با منافع ملی وجود دارد که در آن عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، نمایندگانی از مجلس و شورای عالی امنیت ملی و همچنین نمایندگانی از سوی ابراهیم رئیسی حضور دارند. از جمله وظایف این کمیته تطبیق مذاکرات با مصوبات مجلس است.

ربیعی در مورد قطع برق‌های اخیر که روحانی به خاطرشان از مردم عذرخواهی کرده بود هم صحبت کرد. او گفت که بنا بر تخمین وزارت نیرو، افزایش شدید دما باعث افزایش مصرف برق شده است. وی افزود: «پدیده نوظهور رمزارزها که بیش از چند هزار مگاوات از برق شبکه را به صورت غیرمجاز مصرف می‌کند» هم عامل دیگری است. او گفت که تا به حال سه هزار و ۷۸۰ «مرکز غیرمجاز» کشف شده است که بیش از ۵۷۰ مگاوات برق، یعنی یک پنجم برق تهران، را مصرف می‌کرده‌اند.

ربیعی در ادامه گفت خشکسالی باعث شده است که برخی نیروگاه‌های برق آبی از مدار تولید خارج شوند.