مکافات فساد و حذف لاریجانی‌ها

شاید در جنجال به پا شده، آنانی که با بغض و کینه زندانی شده‌اند، آزاد شوند

حمید بقایی با زنبیل قرمز مقابل دادگاه- ایسنا

صادق لاریجانی که کمتر از دو سال پیش علی خامنه‌ای او را «شخصیتی برجسته و دارای شایستگی‌های بالای علمی، عملی، معنوی و فکری» نامید و عملکردش در قوه قضاییه را سبب افزایش امید مردم به دستگاه عدالت و قضا خوانده بود، اکنون هدف حملات بی‌محابای نزدیکان و نهادهای وابسته به رهبر ایران قرار گرفته است.

صداوسیمای جمهوری اسلامی، که همواره مسئولیت پروژه «حیثیت‌زدایی» از مخالفان و منتقدان آیت‌الله خامنه‌ای را برعهده داشته است، اکنون در برنامه‌های مختلف از ابعاد مختلف فساد کسی سخن می‌گوید که در تمامی دوران ریاستش بر قوه قضاییه برای اجرای اوامر و امیال رهبر ایران حاضر بود تمامی رویه‌های قضایی را زیر پا بگذارد.

محمد یزدی نیز که تندی زبان او همواره متوجه کسانی می‌شود که علی خامنه‌ای با آن‌ها مشکل پیدا کرده است، اکنون تازیانه‌ اعتقاداتش را بر پیکر صادق لاریجانی فرود آورده است. یزدی در واکنش به نامه‌ منصوب به صادق لاریجانی که در آن نارضایتی خود را از تخریب چهره و عملکردش و دستگیری معاون اجرایی دفترش اعلام کرده بود و از خامنه‌ای خواسته بود اجازه هجرتش به نجف را بدهد، گفته است: «هر چند در مسئله‌ای نظر ولی‌فقیه خلاف عقیده من باشد، موظفم که اطاعت کنم؛ چون ضررش کمتر از شکستن حرمت ولایت و حاکمیت است. فلانی می‌گوید اگر این کار را نکنید نجف می‌روم! خوب بروید، آیا با رفتن شما قم به هم می‌خورد؟ شما در قم بودنتان هم خیلی موثر نبود؛ چه رسد که نجف بروید. رئیس دفتری که ۱۰ سال، جای مهمی را اداره کرده دستگیر می‌شود، بعد اعتراض می‌کند که چرا گرفتید؟! به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند! ... از کجا آوردی ساختی؟»

طرح: فهمیه خلیلی طاری

هر چند هاشمی شاهرودی پیش از برگزاری دادگاه بانک آینده درگذشت ولی در روند بازپرسی این پرونده و پرونده ساخت و سازهای غیرقانونی در لواسان هیچ اتهامی به شکل مستقیم در رسانه‌های حکومتی متوجه او نشد. موضوع تحقیق و تفحص از قوه قضاییه که از سوی طیف نمایندگان نزدیک به سپاه پاسداران مانند زاکانی و فدایی در مجلس هفتم انجام شد نیز هیچ گاه به حوزه فساد شخصی هاشمی شاهرودی وارد نشد.   

صادق لاریجانی اما استثنایی است بر قاعده مصونیت بلندمرتبگان منصوب علی خامنه‌ای. حملات از جوانب مختلف متوجه او می‌شود و حتی ساخت حوزه علمیه ولی‌عصر در قم نیز بهانه حمله به وی شده است. ساخت مدارس علمیه و دانشگاه‌های خصوصی مختص صادق لاریجانی نبوده است و محمد یزدی، هاشمی شاهرودی و حتی برخی از امامان جمعه در تهران و شهرستان‌ها نیز از این موهبت برخوردار شده‌اند.

ابراهیم رئیسی، که چند ماهی است جایگزین صادق لاریجانی شده است، از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳ و در دوره هاشمی شاهرودی و صادق لاریجانی معاون اول قوه قضاییه و در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴ دادستان کل کشور بوده است. او در حالی اکنون به‌عنوان پرچم‌دار مبارزه با فساد از سوی رسانه‌های نزدیک به علی خامنه‌ای برجسته شده که در دوره طولانی معاون اولی‌ و دادستانی‌اش هیچ اقدامی در جهت جلوگیری از مفاسد سیستمی قوه قضاییه و روسای آن نکرده است.

بیشتر از