واکسن «کرونا وَکس» برای کودکان و نوجوانان ایمن و موثر است

دو دوز واکسن مصونیت کاملی در کودکان و نوجوانان سه تا ۱۷ ساله ایجاد می‌کند

واکسیناسیون نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ ساله به کنترل بهتر و کاهش روند شیوع ویروس کمک می‌کند-GREG BAKER / AFP

تحقیقات جدید حاکی از آن است که تزریق واکسن کووید چینی موسوم به «کرونا وَک»  به کودکان سه ساله ایمن است.

مطالعاتی که روی ۵۵۰ کودک انجام شده، نشان می‌دهد که دو دوز واکسن مصونیت کاملی در کودکان و نوجوانان سه تا ۱۷ ساله ایجاد می‌کند.

بیش از ۹۶ درصد کودکانی که دو دوز واکسن تولیدی «ساینووَک» به آن‌ها تزریق شده است علیه ویروس سارس-کوو-۲ که عامل بیماری کووید‌ـ ۱۹ است پادتن تولید کرده‌اند.

پژوهشگران شدیدترین واکنش‌ها مقابل واکسن را ملایم تا متوسط توصیف کرده و گفته‌اند درد در محل تزریق معمول‌ترین عارضه آن بوده است. 

در پی تقاضای اخیر دانشمندان برای واکسیناسیون کودکان و نوجوانان، این گزارش که در نشریه «لانست» منتشر شده بیش از پیش بر ایمنی واکسن کووید تاکید کرده است.  

شماری از کارشناسان برجسته به ایندیپندنت گفته‌اند که واکسیناسیون نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ ساله به کنترل بهتر و کاهش روند شیوع ویروس کمک کرده و نوجوانان را از ابتلا به کووید بلندمدت حفاظت می‌کند و حتی ممکن است نیاز به تزریق واکسن‌های یادآوری را کاهش دهد.

واکسن «کرونا وَک» ساخت چین هم‌اکنون مجوز استفاده برای کودکان سه ساله را در این کشور دریافت کرده است. در این میان، اسرائیل، فرانسه و آمریکا تزریق واکسن فایزر را به کودکان بالای ۱۲ سال آغاز کرده‌اند اما مقام‌های بهداشتی بریتانیا همچنان منتظر داده‌های بیشتری در مورد ایمنی واکسن و عوارض بعدی کرونا در نوجوانان هستند.

کیانگ گائو، از بخش علوم زیست موسسه «ساینو وک»، می گوید: «عوارض کوویدـ ۱۹ در کودکان و نوجوانان در مقایسه با بزرگسالان معمولا یا ملایم یا کلا مخفی است، اما تعداد محدودی از آن‌ها همچنان در معرض ابتلا به نوع حاد بیماری هستند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «آن‌ها همچنین می‌توانند ویروس را به دیگران سرایت دهند. (به همین دلیل) آزمایش ایمنی و موثر بودن واکسن‌های کووید‌- ۱۹ در کودکان و نوجوانان بسیار مهم است. 

دکتر کیانگ گائو گفت: «مشاهدات ما در مورد میزان تحمل (عوارض) "کرونا وَک" و اینکه این واکسن موجد واکنش چشمگیر سیستم ایمنی بدن بوده، دلگرم‌کننده است و نشان می‌دهد که مطالعات گسترده‌تر در سایر مناطق با شرکت افراد بیشتری از اقوام مختلف می‌تواند مثمر اطلاعات ارزشمندی در مورد راهبردهای واکسیناسیون بین کودکان و نوجوانان باشد.»

تعداد ۵۵۰ نفر بین ۳۱ اکتبر و ۳۰ دسامبر سال ۲۰۲۰ در این آزمایش‌ها شرکت کردند. به کودکان دوزهای مختلف واکسن با قابلیت‌های متفاوت تزریق شد تا عوارض جانبی  واکسن و واکنش سیستم ایمنی بدنشان مقابل آن‌ها آزمایش شود. 

مولفان این گزارش با استناد به نتیجه این آزمایش‌ها توصیه می‌کنند که به کودکان و نوجوانان بین ۳ تا ۱۷ سال دو دوز ۳ میکروگرمی واکسن تزریق شود. 

مولفان این گزارش تایید می‌کنند که مطالعاتشان محدودیت‌هایی داشته و در آن واکنش‌های «سلول تی» که نقش ردیابی و تخریب سلول‌های عفونی بدن را برعهده دارد ارزیابی نشده است.

پرفسور بین سائو از بیمارستان «مودت چین و ژاپن» می‌گوید کودکان در تمام اقشار جامعه باید واکسینه شوند تا مقابل جهش‌های جدید ویروس کرونا مصونیت جمعی ایجاد شود. 

او گفت: «مصونیت جمعی مقابل کووید‌ـ ۱۹ چه از طریق واکسیناسیون یا ابتلا به بیماری، شرط لازم برای پایان‌دادن به همه‌گیری است. اغلب برآوردها  نقطه عطف مصونیت جمعی را مصونیت ۶۵ تا ۷۰ درصد مردم عمدتا از طریق واکسیناسیون ارزیابی کرده است. اما جهش‌های ویروس که به شکلی گسترده منتشر می‌شود همراه با تردید مردم در مورد تزریق واکسن دستیابی به این نقطه عطف را دشوار می‌کند. به همین دلیل این محاسبه باید از پائین به بالا صورت گرفته و کودکان در کارزار واکسیناسیون گنجانده شوند.»

© The Independent