خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در واکنش به انتشار گزارش کانادا: سپاه را تروریست اعلام کنید

«تعهد کانادا به پیگیری حقیقت و امکان ارجاع پرونده به دیوان بین‌المللی دادگستری دلگرم‌کننده است»

تصمیم کانادا در انجام تحقیقات گام مهمی است اما کافی نیست-Cole Burston / AFP

انجمن جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ در واکنش به انتشار گزارش تیم تحقیقات کانادا درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی، این گزارش را «نشانگر جنایات، مخفی‌کاری و دروغ» جمهوری اسلامی» توصیف کرد.

سی‌بی‌سی کانادا روز پنجشنبه نوشت که این گزارش نشان می‌دهد، ایران به عنوان تنها طرفی که به اسناد، محل سانحه و شاهدان عینی دسترسی دارد، باید در مورد ابعاد این فاجعه پاسخ دهد.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز با اشاره به این گزارش گفت که روایت ایران از این فاجعه «مبهم، گمراه‌کننده و سطحی» است. او تاکید کرد که تهران قصد دارد مسئولیت را به گردن مقامات و پرسنل رده پایین بیاندازد و «دولت کانادا برای پیگیری پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران از همه گزینه‌های موجود، از جمله دیوان عدالت بین‌المللی، استفاده خواهد کرد.»

بیانیه خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی نیز می‌گوید: «این گزارش عدم توجه رژیم جمهوری اسلامی نسبت به جان انسان‌ها، قصور در بیان واقعیت‌ها، ناتوانی در اجرای عدالت و سرکوب خانواده‌های جان‌باختگان را آشکار می‌کند.»

خانواده جان‌باختگان تعهد دولت کانادا نسبت به پیگیری حقیقت و امکان ارجاع پرونده به دیوان بین‌المللی دادگستری را دلگرم‌کننده خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه می‌افزاید که تصمیم کانادا در انجام تحقیقات گام مهمی است اما کافی نیست.

این انجمن بار دیگر از دولت کانادا خواسته‌ است که سپاه پاسداران را به عنوان سازمان تروریستی بشناسد و تحریم‌های هدفمندی را علیه عاملان جنایت اعمال کند.

هواپیمای اوکراینی بامداد چهارشنبه هجدهم دی‌ماه‌ ۹۸ مدت کوتاهی پس از برخاستن از فرودگاه خمینی با موشک‌های سپاه بر فراز تهران ساقط شد.

مقامات عالی جمهوری اسلامی تا سه روز برخورد موشک به هواپیمای مسافربری را تکذیب می‌کردند و در نهایت تحت فشار بین‌المللی و رسانه‌ای ناگزیر به اعتراف شدند.

این هواپیما با ۱۷۶ مسافر و خدمه در حالی سرنگون شد که سپاه تا ساعاتی قبل سرگرم حمله‌های موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق بود تا انتقام قاسم سلیمانی را بگیرد که پنج روز قبل در حمله هوایی آمریکایی‌ها در بغداد کشته شده بود.

این پرونده با ابهام‌های بسیار زیادی مواجه است از جمله اینکه چرا در شرایط جنگی منطقه پرواز ممنوع اعلام نشد و به هواپیمای مسافربری اجازه پرواز داده شد.

توضیح رسمی جمهوری اسلامی که مورد تایید هیچ یک از نهادهای بین‌المللی و کارشناسان قرار نگرفته این است که اپراتور پدافند هوایی هواپیمای مسافربری را با موشک اشتباه گرفته و نه تنها یک موشک، بلکه دو موشک به فاصله چند ثانیه بعد به سوی هواپیمای اوکراینی شلیک کرده است. تهران این اقدام را «خطای انسانی» عنوان کرده است.