سازمان ملل معافیت طالبان از تحریم را سه ماه دیگر تمدید کرد

«باید از این فرصت برای پیشرفتی چشمگیر در مذاکرات صلح افغانستان استفاده شود»

هیئت نمایندگی طالبان در مذاکرات صلح دوحه، سپتامبر سال ۲۰۲۰ - KARIM JAAFAR / AFP

شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه (۲۳ ژوئن) معافیت مذاکره‌کنندگان طالبان از تحریم را به مدت ۹۰ روز تمدید کرد.

به گفته نمایندگی سازمان ملل در امور افغانستان (یوناما)، این تصمیم برای آن گرفته شد که «از این فرصت برای پیشرفتی چشمگیر در مذاکرات صلح افغانستان استفاده شود».

از سویی، روز پنجشنبه دبورا لاینز، نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان، با سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری آن کشور درباره نیاز فوری به احیای فرایند صلح و پایان دادن به خشونت گفت‌وگو کرد.

به گزارش یوناما، در این دیدار دو طرف درباره محافظت از حقوق غیرنظامیان از جمله اقلیت‌ها، مدافعان حقوق بشر و کارکنان رسانه‌ها تبادل نظر کردند.

از سویی مته نودسن، معاون نماینده یوناما، برای تقویت تلاش‌هایی که برای صلح در افغانستان در جریان است، با احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود که طرفدارانش وی را «آمر جوان» نیز خطاب می‌کنند دیدار کرد. نماینده سازمان ملل در این دیدار بر اهمیت وحدت بر فرایند صلح تاکید کرد.

روز سه‌شنبه هم وزیر خارجه ایرلند در جلسه سه‌ ماهه شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان سخنرانی کرد.

محور این جلسه وضعیت افغانستان و تاثیر آن بر صلح و امنیت بین‌المللی بود که در پی انتشار آخرین گزارش سه‌ ماه دبیرکل سازمان ملل برگزار می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سایمون کاونی، وزیر خارجه ایرلند، در این جلسه مجازی از پیشرفت نکردن فرایند صلح افغانستان ابراز نگرانی کرد. او گفت: «مردم افغانستان بارها خواست جدی خود برای صلح را اعلام کرده‌اند. آن‌هایی که در این خشونت‌ها درگیرند - از جمله طالبان - باید به این خواسته احترام بگذارند. آتش‌بس و مشارکت جدی در مذاکرات صلح تنها راه پایان دادن به چرخه خشونت است.»

او تاکید کرد که کاهش تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود علیه طالبان را تنها زمانی می‌توان در نظر گرفت که بنا بر قطعنامه ۲۵۱۳ شورای امنیت، در زمینه کاهش خشونت‌ها و پیشبرد مذاکرات صلح پیشرفتی به دست آمده باشد.