هشدار رئیس ستاد ارتش اسرائیل به آمریکا درمورد بازگشت به برجام

آویو کوخاوی از روز یکشنبه برای سفری چهار روزه به آمریکا رفته است

آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، در کنار مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا- JIM WATSON / AFP

آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، در سفرش به واشینگتن دی‌سی‌، به مقام‌های آمریکایی درباره برنامه دولت این کشور برای بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران هشدار داد. 

کوخاوی که از یکشنبه، ۳۰ خردادماه، برای سفری چهار روزه به واشینگتن رفته است، طی دو روز گذشته در پنتاگون با مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، و همچنین لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، دیدار کرده است.

براساس بیانیه ارتش اسرائیل، او در این دیدارها با تاکید بر «ضعف‌های موجود در توافق هسته‌ای فعلی» گفته است که این موارد به ایران اجازه می‌دهند تا «در چند سال آینده در زمینه تعداد و کیفیت سانتریفیوژها و همچنین میزان و سطح غنی‌سازی اورانیوم به پیشرفتی چشمگیر دست یابد». کوخاوی همچنین در گفت‌وگو با این مقام‌های نظامی آمریکایی، بر «نبود نظارت بر ایران در زمینه تولید سلاح هسته‌ای» تاکید کرده است.

سفر کوخاوی به آمریکا قرار بود حدود یک ماه پیش انجام شود که به‌علت جنگ ۱۱روزه غزه به تاخیر افتاد. این سفر هم‌زمان با ادامه مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای برجام در شهر وین، که ششمین دور آن به‌تازگی تمام شد و همچنین پس از اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی، روحانی تندروی اصول‌گرا به‌عنوان رئیس جمهوری آینده ایران انجام شده است. رسانه‌های اسرائیلی این سفر را بخشی از آخرین تلاش‌های اسرائیل برای اثرگذاری بر مذاکرات احیای برجام بین آمریکا و ایران دانسته‌اند.

هم دولت قبلی و هم کابینه فعلی دولت ائتلافی اسرائیل به‌شدت با بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران مخالفت کرده و این موضوع را به‌طور رسمی اعلام کرده‌اند. نفتالی بنت، نخست‌وزیر فعلی دولت ائتلافی اسرائیل، کمتر از ۱۰ روز پیش، در نشست پارلمان آن کشور برای رای اعتماد به دولت جدید، بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ایران را «خطا» دانست و گفت: «اسرائیل اجازه نخواهد داد ایران صاحب سلاح هسته‌ای شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، هیئت‌های مختلفی از مقام‌های اسرائیلی، ازجمله یوسی کوهن، رئیس پیشین موساد، و مئیر بن‌شابات، مشاور پیشین امنیت ملی اسرائیل، در ماه‌های گذشته به‌منظور تلاش برای منصرف کردن دولت بایدن از بازگشت به برجام، به آمریکا سفر کرده‌اند.

کوخاوی در ماه ژانویه، بعد از مراسم تحلیف بایدن به‌عنوان رئیس جمهوری آمریکا، نیز در یک سخنرانی، از تصمیم آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای با ایران انتقاد کرده و آن را برنامه‌ای «بد» دانسته بود.

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است: «رئیس ستاد ارتش بر خطر ذاتی بازگشت به توافق هسته‌ای اولیه و لزوم انجام هرگونه اقدامی برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانمندی‌های هسته‌ای نظامی تاکید کرده است.»

همچنین بنابر این بیانیه، کوخاوی در طول دیدار با میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که آستین نیز در آن حضور داشته است، به تلاش‌های توسعه‌طلبانه جمهوری اسلامی در خاورمیانه، تلاش نیروهای حزب‌الله لبنان برای دستیابی به موشک‌های نقطه‌زن و درگیری اخیر با شبه‌نظامیان حماس در غزه پرداخته و گفته است: «ائتلاف راهبردی و نظامی با آمریکا نمایانگر جنبه‌ای از امنیت ملی اسرائیل است که بیشترین اهمیت را دارد. همکاری بین ارتش‌های دو کشور در سال‌های اخیرعامل تقویت‌کننده و تامین‌کننده منافع دوجانبه بوده است و ما به همکاری با یکدیگر علیه تهدید‌های مشترکمان در خاورمیانه ادامه خواهیم داد.»

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا از اظهار نظر درمورد جزئیات این دیدار‌ها خودداری کرده‌اند و تنها سخنگوی پنتاگون به این اشاره کرده است که میلی در دیدار با همتای اسرائیلی خود، «بار دیگر بر تعهد آمریکا به رابطه‌اش با اسرائیل تاکید کرد».

هیئتی شامل چندین ژنرال و مقام نظامی اسرائیل در این سفر کوخاوی را همراهی می‌کنند. آن‌ها قرار است علاوه‌بر این دیدارها با میلی و آستین، با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، کنت مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، ریچارد کلارک، فرمانده عملیات‌های ویژه آمریکا، و چندین مقام ارشد نظامی آمریکایی دیگر نیز ملاقات کنند.