آنتونیو گوترش برای بار دوم دبیرکل سازمان ملل متحد شد

پانزده عضو شورای امنیت پیشتر در ماه جاری گوترش را برای دور دوم در سمت دبیرکلی پیشنهاد کرده بودند

آنتونیو گوترش، دیپلمات ۷۲ ساله‌ پرتغالی است-MAXIM SHEMETOV / AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز جمعه ۱۸ ژوئن، در مجمع عمومی این سازمان برای یک دوره پنج ساله دیگر در این مقام ابقاء شد.

گوترش پس از ادای سوگند به مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت:‌ «اطمینان کامل می‌دهم که در اعتمادسازی میان کشورهای کوچک و بزرگ تلاش کنم و پل ارتباط ایجاد کنم.»

۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل پیشتر در ماه جاری (ژوئن) گوترش را برای دور دوم در سمت دبیرکلی پیشنهاد کرده بودند. دور دوم او در مقام دبیرکلی سازمان ملل اول ژانویه ۲۰۲۲ آغاز می‌شود.

پیش از گوترش بان کی‌مون عهده‌دار این مقام بود و آنتونیو گوترش در ژانویه ۲۰۱۷ جانشین او شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونیو گوترش، دیپلمات ۷۲ ساله‌ای است که از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ نخست‌وزیر پرتغال بود. او از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ مدیریت آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد را بر عهده داشت.

گوترش در مقام دبیرکل سازمان ملل متحد، همواره مدافع اقدام برای حفاظت از محیط زیست و مبارزه با تغییرات اقلیمی، واکسیناسیون کووید-۱۹ برای همه و همکاری‌ دیجیتال بوده است.

هنگامی که گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد شد، این سازمان در تلاش برای مقابله با بحران انسانی در سوریه و یمن بود. جنگ در این دو کشور همچنان جریان دارد و گوترش علاوه بر آن‌ها با وضعیت اضطراری و خشونت در میانمار، منطقه تیگرای و اتیوپی نیز مواجه است.

ایالات متحده آمریکا با تامین ۲۲ درصد بودجه عادی سازمان ملل و یک چهارم بودجه نیروهای حافظ صلح این سازمان را تامین می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، بودجه ایالات متحده به نهادهای سازمان ملل را کاهش داده بود. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، که در ژانویه ۲۰۲۱ وارد کاخ سفید شد، با احیای بودجه اهدایی آمریکا به سازمان ملل ارتباط با این نهاد بین‌المللی را از سرگرفته است.