علی‌اصغر عنابستانی: برای سرباز و افسر راهور هم قرار مجرمیت صادر شد

رئیس پلیس تهران اعلام کرده بود نماینده سبزوار در سه مورد مجرم شناخته شده است

علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار - خبرگزاری مهر

علی‌اصغر عنابستانی، نماینده‌ای که با سرباز وظیفه نیروی انتظامی درگیر شده بود، گفته است که از هشت مورد اتهامی نیروی انتظامی، فقط در یک مورد مجرم شناخته شده و آن هم «ایراد ضرب بدون اثر» بوده است. پیش‌تر حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران، اعلام کرده بود که عنابستانی بنا بر کیفرخواست در سه مورد مجرم شناخته شده است. 

ماجرای علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس و عابد اکبری، سرباز وظیفه‌ نیروی انتظامی، به روز سوم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ بازمی‌گردد؛ وقتی‌ که نماینده مجلس در محدوده دروازه دولت تهران، قصد داشت از خط ویژه عبور کند و با ممانعت سرباز وظیفه نیروی انتظامی روبه‌رو شد. کار نماینده و سرباز وظیفه به درگیری کشیده شد و بنا بر گفته‌های عابد اکبری و شاهدان عینی، در نهایت عنابستانی از خودرو پیاده شد و به صورت سرباز سیلی زد. 

عنابستانی در ابتدا اصل خبر را تکذیب کرد اما وقتی با مستندات صحنه و روایت شاهدان عینی مواجه شد، درگیری با سرباز وظیفه را پذیرفت اما سیلی زدن به صورت او را انکار کرد. این در حالی است که در ویدیویی که از عابد اکبری در فضای مجازی منتشر شد، حاضران در صحنه سیلی زدن به صورت او را تایید کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انتشار ویدیوی عابد اکبری در فضای مجازی، مهدی حاجیان، سخنگوی ناجا، از دستور ویژه فرمانده نیروی انتظامی برای پیگیری این پرونده خبر داد و گفت: «در صورت احراز تقصیر نماینده مجلس، ناجا از حق کارکنان خود با جدیت دفاع خواهد کرد.»

این ماجرا از بهمن سال گذشته تاکنون که بیش از چهار ماه از آن می‌گذرد، چند بار دیگر هم خبرساز شد. به فاصله یک هفته پس از این اتفاق، پس از اینکه انتقادها به رفتار نماینده مجلس اوج گرفت، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس از ارجاع پرونده عنابستانی به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان خبر داد اما موسی غضنفرآبادی، سخنگوی این هیئت، از این پرونده اظهار بی‌اطلاعی کرد و در روز دوازدهم بهمن‌ماه نیز حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس، در نطق میان دستور خود عذرخواهی نیروی انتظامی از نماینده مجلس را خواستار شد.

در فروردین ماه‌ سال جاری هم پس از اینکه اعلام شد عابد اکبری از نماینده مجلس شکایت کرده است، عنابستانی گفت که او نیز از نیروی انتظامی و از آن سرباز «به علت توهین» شکایت کرده و پرونده در دادسرای نظامی در حال رسیدگی است. 

این موضوع در روزهای گذشته بار دیگر در کانون توجه قرار گرفت زیرا حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ، روز ۱۷ خرداد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران پویا، از صدور قرار مجرمیت برای علی‌اصغر عنابستانی خبر داد و گفت: «آقای عنابستانی بنا بر کیفرخواست در سه مورد مجرم شناخته شده است و ما نیز از مسیر قانون به جد موضوع را دنبال می‌کنیم.» این در حالی است که عنابستانی مدعی است از هشت مورد اتهامی نیروی انتظامی، دادگاه او را فقط در یک مورد مجرم شناخته که آن هم «هل دادن و ایراد ضرب بدون اثر» بوده است. به گفته عنابستانی، رای دادگاه هنوز صادر نشده و او نیز از سرباز نیروی انتظامی و افسر راهور شکایت کرده و بر اساس کیفرخواست، برای آن دو نفر نیز «قرار مجرمیت صادر شده است»؛ «برای سرباز به اتهام توهین و برای افسر هم به بهانه توهین و فیلمبرداری».