آغاز تحقیقات در مورد آتش‌سوزی ناو خارک با حضور فرمانده نیروی دریایی

این حادثه ۳۳ مصدوم داشت

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان، روز چهارشنبه گفت به دنبال وقوع آتش‌‌سوزی در ناو تدارکاتی و آموزشی خارک در سواحل جاسک، نیروهای امدادی توانستند جان همه خدمه و دانشجویان را نجات دهند و حادثه تنها ۳۳ مصدوم داشته است.

بنا به اظهارات علی رئوفی، ناو خارک که در حال انجام یک ماموریت آموزشی با حدود ۴۰۰ خدمه و دانشجو بود، حدود ساعت ۱۱ صبح سه‌شنبه در حریم دریایی ایران و نزدیکی آب‌های بین‌المللی دچار حریق شد. به گفته او آتش‌سوزی از موتورخانه ناو آغاز شده بود.

سرانجام پس از ۲۰ ساعت تلاش برای مهار آتش، این شناور ۳۳ هزارتنی صبح چهارشنبه در آب‌های جاسک غرق شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دلیل اصلی حادثه هنوز رسمی اعلام نشده است، اما برخی اخبار تایید نشده علت حادثه را وقوع آتش‌سوزی در سامانه داخلی ناو عنوان کرده‌اند. هم‌اکنون فرمانده نیروی دریایی و فرماندهان ارشد این نیرو برای بررسی علت حادثه در منطقه دوم نیروی دریایی جاسک به‌سر می‌برند.

بنا به یک اطلاعیه رسمی روابط عمومی منطقه دوم دریایی ارتش جمهوی اسلامی ایران، سرنشینان این ناو که دانشجویان نداجا نیز جزو آنها بوده‌اند، قبل از غرق شدن ناو خارک از آن خارج شده‌اند و همگی در سلامت هستند و این حادثه تلفات جانی نداشته است.

خارک یکی از پیشرفته‌ترین شناورهای نظامی ایران، و پس از ناو بندر مکران، دومین ناو بزرگ خاورمیانه بود و با سیستم بخار آب حرکت می‌کرد. برق این ناو از طریق ژنراتورهایی با توان ۵۰۰ کیلو وات تامین می‌شد و می‌توانست برق شهری مثل بندرعباس را تامین کند.

ناوهای تدارکاتی وظیفه پشتیبانی از ناوگروه‌های رزمی را به عهده دارند و همراه خود سوخت، مواد غذایی، مهمات، و دیگر ملزومات ناوهای رزمی را حمل می‌کنند.