دیدار مقام‌های ارشد مصر و اسرائیل برای تثبیت آتش‌بس غزه

بنیامین نتانیاهو در اورشلیم میزبان مدیر سازمان اطلاعات و امنیت مصر بود

گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل در قاهره با سامح شکری، وزیر خارجه مصر ملاقات کرد- MOHAMED HOSSAM / AFP

وزیران خارجه مصر و اسرائیل روز یکشنبه در قاهره ملاقات کردند.

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای گفت که سامح شکری در ملاقات با گابی اشکنازی، بر توقف تمامی عوامل منجر به افزایش تنش و استفاده از فرصت آتش‌بس میان اسرائیل و حماس شد.

آتش‌بس میان ارتش اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی در نوار غزه در ۲۱ ماه مه، با میانجی‌گری مصر فراهم شد. مصر برای تبدیل آن به آتش‌بس دائمی با ایالات متحده آمریکا و شرکای منطقه‌ای همکاری می‌کند.

سامح شکری در دیدار با گابی اشکنازی بر لزوم توجه به «حساسیت مسئله شرق بیت‌المقدس، مسجدالاقصی و تمامی نقاط مقدس اسلامی و مسیحی» تاکید کرد.

درگیری میان نیروهای امنیتی اسرائیل و فلسطینی‌های معترض در محوطه حرم شریف در ماه رمضان، به افزایش سطح تنش‌ میان دو طرف کمک کرد.

مصر بار دیگر خواسته خود برای ازسرگیری مذاکرات اسرائیل و فلسطینی‌ها با هدف رسیدن به تشکیل دو کشور مستقل در کنار هم را تکرار کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در اورشلیم بنیامین نتانیاهو میزبان عباس کامل، مدیر سازمان اطلاعات و امنیت مصر بود. نتانیاهو گفت که در این دیدار دو طرف درباره نحوه جلوگیری از حماس در بهره‌برداری از کمک‌های انساندوستانه به مردم غزه مذاکره کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های فلسطینی گفته‌اند بازسازی خرابی‌های ناشی از حملات اسرائیل در نوار غزه میلیون‌ها دلار هزینه دارد. گفته می‌شود در جریان جنگ ۱۱ روزه میان اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی در نوار غزه، ۲۴۸ نفر و در اسرائیل ۱۳ نفر کشته شدند.

کامل روز یکشنبه با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در رام‌الله ملاقات کرد و پیام عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر در حمایت از فلسطینی‌ها را ابلاغ کرد.

گابی اشکنازی گفت که در قاهره درباره «آتش‌بس دائم با حماس» و راه‌های بازسازی غزه، با مقام‌های مصری گفت‌وگو کرده است.

اشکنازی و نتانیاهو گفتند که هدف اصلی اسرائیل بازگرداندن دو غیرنظامی اسرائیلی و همچنین پیکر دو سرباز این کشور است که، سالهاست در غزه نگهداری می‌شوند. حماس از تحویل دو شهروند اسرائیلی و بقایای پیکر دو سرباز آن کشور، سربازمی‌زند.

اشکنازی پس از ملاقات با شکری، در توییتی بر اهمیت نقش مصر در صلح منطقه تاکید کرد و گفت:‌ «همه ما باید برای جلوگیری از تقویت افراطی‌گرایانی تلاش کنیم که ثبات منطقه را تهدید می‌کنند.» او همچنین خواستار بازگشت اسرائیلی‌های گم‌شده و افرادی شد که حماس زندانی کرده است.

سیسی نیز مقام‌های مصری را به تداوم ملاقات‌ها برای حل مشکل زندانیان و افراد گم‌شده میان اسرائیل و حماس ترغیب کرد.

نقش میانجی مصر در برقراری آتش‌بس، این کشور را به کانون دیپلماسی تبدیل کرده است.

بیشتر از جهان