گردشگر فرانسوی به اتهام «جاسوسی و تبلیغ علیه نظام» در زندان است

یکی از اتهامات بنجامین بریر پرسش در مورد «حجاب اجباری» است

در حال حاضر بریر در زندان وکیل‌آباد در مشهد است-سوشال مدیا

وکیل بنجامین بریر، در رابطه با پرونده این گردشگر فرانسوی زندانی در ایران اعلام کرد که او از ۱۰ ماه پیش در ایران دستگیر شده و با اتهام «جاسوسی و تبلیغ علیه نظام» روبرو است.

سعید دهقان به رویترز گفت: «روز یکشنبه، ۱۵ مارس، موکل وی به دو اتهام جاسوسی و تبلیغ علیه جمهوری اسلامی متهم شده و براین ‌اساس باید مدتی طولانی را در زندان سپری کند.»

آقای دهقان در همین رابطه در حساب توییتر خود نوشت: «آخرین دفاع از بنجامین بریر برای دو‌ اتهام جاسوسی و تبلیغ علیه نظام اخذ شد. دلیل اتهام جاسوسی: عکس‌برداری این توریست فرانسوی از مناطق ممنوعه! دليل اتهام تبلیغ: طرح این سؤال در رسانه‌ها که چرا حجاب در جمهوری اسلامی «اجباری» است ولی در سایر کشورهای اسلامی «اختیاری»؟»

به گفته دهقان، این شهروند فرانسوی ۳۵ ساله پس از پرواز با هواپیمای بدون سرنشین در بیابان در نزدیکی مرز ترکمنستان و ایران، دستگیر شده است.

در حال حاضر بریر در زندان وکیل‌آباد در مشهد است و وضعیت سلامتی او «خوب» گزارش شده است. همچنین وی پس از مدت‌ها بالاخره به وکلای خود دسترسی دارد و از محافظت کنسولی بهره‌مند است. طی این مدت مقامات سفارت فرانسه به طور مرتب با او در تماس بوده‌اند.

وکیل او پیش‌تر نسبت به عدم دسترسی به پرونده اعتراض کرده بود.

رویترز دراین‌رابطه نوشت که نتوانسته با دادگستری جمهوری اسلامی ارتباطی برقرار کند.

ماه گذشته، وزارت امور خارجه فرانسه تأیید کرد که یک شهروند فرانسوی در ایران زندانی است و اضافه کرد که اوضاع را زیر نظر دارد. این درحالی است که فرانسه گزارش‌های اولیه فیگارو درباره بازداشت این شهروند فرانسوی در ایران را تایید نکرده بود. برخی رسانه‌ها دلیل این اقدام را امید به دیپلماسی پشت‌پرده برای آزادی این شهروند فرانسوی عنوان کردند.