مجادله انتخاباتی لاریجانی و جلیلی

اصول‌گرایان برای ایجاد هیجان انتخاباتی انتقادات رسانه‌ای به یکدیگر را آغاز کرده‌اند

اخیراً در محافل سیاسی صحبت‌هایی مطرح است که بر اساس آن قرار است سعید جلیلی در نهایت به نفع ابراهیم رئیسی کناره‌گیری کند - عکس از تسنیم

در حالی که هنوز نتیجه تأیید صلاحیت‌های داوطلبان شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص نشده، علی لاریجانی در پاسخ به حملات سعید جلیلی و با انتقاد از حضور او به‌عنوان کاندیدای پوششی، در حساب کاربری توییتر خود نوشت: «شما سرنوشت مردم را به شوخی گرفتید که به‌عنوان یار کمکی آمدید تا ضعف‌های کاندیدای اصلی را بپوشانید؛ البته اگر «مواضع خطرناک» شما را گردن بگیرند.»

به نظر می‌رسد منظور علی لاریجانی از کاندیدای اصلی، «ابراهیم رئیسی» است که در این دوره از انتخابات نیز مجدداً خود را کاندید انتخابات ریاست‌جمهوری کرده است.

اخیراً در محافل سیاسی صحبت‌هایی مطرح است که بر اساس آن قرار است سعید جلیلی به‌مانند محمدباقر قالیباف در دور پیشین انتخابات، در نهایت به نفع رئیسی کناره‌گیری کند و در صورت پیروزی او، سمت معاون اولی و تعیین چند وزارت‌خانه را دریافت کند.

سعید جلیلی که هم‌اکنون عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است، پیش‌تر در انتقاد به فیلم تبلیغاتی منتشر شده از سوی علی لاریجانی در توییتر خود نوشت: «کشور با نمایش اداره نمی‌شود! این که دو جمله ساخته شود و همه با آن سرگرم شوند؛ مصداق کار نمایشی است! اخیراً گفتند اقتصاد کشور، پادگان و دادگاه نیست! درست یا غلط! شما کارنامه کار خودتان را ارائه بدهید! ۱۲ سال رئیس مجلس بودید!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او پیش‌تر با انتقاد از برخی مسئولان فعلی و پیشین جمهوری اسلامی گفته بود که این افراد «برخی افراد در مسئولیت خودشان، اپوزیسیون آن بحث هستند.»

سعید جلیلی از جمله افرادی است که به بخش تندروی حاکمیت منتسب است و از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی به شمار می رود. از زمان به رهبری رسیدن علی خامنه‌ای، روسای جمهور پس از پایان دوره مدیریت خود، دلیل ناتوانی در تحقق شعارهای انتخاباتی خود را عوامل خارجی عنوان کرده و تلاش کرده‌اند تا از خود سلب مسئولیت کنند. اگرچه این مسئله تنها به روسای جمهور محدود نمی شود. علی خامنه‌ای نیز چه در دوران هشت ساله ریاست جمهوری و چه در دوران سه دهه رهبری خود، هیچ گاه مسئولیت تصمیمات و اقدامات خود را نپذیرفته و حاضر به پاسخگویی نبوده است.

به عبارت دیگر، این سخنان جلیلی در حالی مطرح می‌شود که منتقدان جمهوری اسلامی معتقدند که خود رهبر نیز در بسیاری موارد علی‌رغم مسئولیت مستقیم در تصمیم‌گیری، نقش اپوزیسیون به خود می‌گیرد.

برای مثال رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به انتقادات از عملکرد صداوسیما که رئیس آن توسط علی خامنه‌ای منصوب می‌شود، گفته بود: «در قوه قضاییه و صداوسیما با وجود آنکه رؤسای آنها از طرف رهبری منصوب می‌شوند، مدیریت آنها با رهبری نیست و به‌عنوان مثال بنده در مواجهه با صداوسیما، چه در مدیریت فعلی و چه در مدیریت‌های قبلی، همواره در موضوعات مختلف موضع انتقادی داشته و دارم.»

مشخص نیست که چرا آیت‌الله خامنه‌ای با وجود مواضع انتقادی علیه قوه قضائیه و صدا و سیما حاضر به تغییر رؤسای آن نیست و همچنان از این افراد حمایت می‌کند.

همچنین، رهبر جمهوری اسلامی در مواجهه با این سؤال که «رئیس قوه قضاییه‌ای که اختیارات نظارتی و قضایی دارد و یا جنابعالی که برخی، اختیارات مندرج در اصل ۱۱۰ قانون اساسی را کف اختیاراتتان می‌دانند، در برابر پرسش‌ها، انتقادات و اعتراضات مردم چه پاسخی دارید؟» از پاسخ صریح خودداری کرد ه است.