محله‌های اعیانی جهان؛ از اصفهان تا هالیوود

ارزش‌گذاری‌ املاک و مستغلات بر اساس تقاضا، نوسانات ارزی بر پایه دلار آمریکا، مالیات و سایر عوامل سال به سال افزایش یا کاهش می‌یابد

خیابان لومبارد در سانفرانسیسکو دارای هشت پیچ تند است- JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES VIA AFP

حتی در شرایط رکود جهانی بازارها قیمت بالای املاک و مستغلات، نجومی باقی مانده‌اند. همه‌گیری ویروس کرونا، بیکاری، و تعطیلی مشاغل هم نتوانست موجب اُفت قیمت زمین و مسکن شود. 

اما در حادترین شرایط، قیمت‌ها واقعاً چقدر می‌توانند افزایش داشته باشند؟ به گزارش شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» در آمریکا، برای پاسخ به این سوال «بولتن ثروت» هر ساله نظرسنجی از کارگزاران املاک و مستغلات را منتشر می‌کند تا روشن شود که قیمت متوسط هرمترمربع زمین در مناطق مسکونی در ایالات متحده چقدر است. 

ارزش‌گذاری‌ املاک و مستغلات بر اساس تقاضای محلی، نوسانات ارزی بر پایه دلار آمریکا، مالیات و سایر عوامل سال به سال افزایش یا کاهش می‌یابد.

اما چه چیزی ارزش خیابان و محلات را افزایش می‌دهد؟ نوع سازه‌ها، فضای سبز، عرض خیابان‌ها، آب‌وهوای منطقه، وجود رستوران‌ها و مراکز خرید لوکس، امکانات شهری خوب و مناسب، ساخت بناها توسط طراحان و سازنده‌ها و معماران مشهور در آن مناطق، و بافت اجتماعی، همه در مجموع در بالارفتن قیمت زمین در یک منطقه یا خیابان تاثیر دارند.

در ایران طی سال‌های اخیر و به‌خصوص در چهار سال گذشته، قیمت املاک و مستغلات رشد چشمگیری داشته است. به همین دلیل بر ارزش خیابان‌های معروف در کلان‌شهرها نیز افزوده شده است.

برای نمونه، گران‌ترین خیابان‌های چند کلا‌ن‌شهر ایران و قیمت متوسط ملک، البته نه املاک بسیار لوکس و با امکانات استثنائی، در این گزارش بررسی شده‌است. 

بهترین خیابان در کلان‌کشهر اهواز در استان خوزستان، خیابان «کیان‌پارس» است. در دو سوی این خیابان ساختمان‌های تجاری قرار دارند و گران قیمت‌ترین املاک تجاری، در آن بنا شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گران‌ترین املاک مسکونی، در کوچه‌های شرقی و غربی این خیابان قرار گرفته‌اند. به گفته ساکنان اهواز، مالکان این خیابان سه قشر هستند: وکلا، پزشکان، و قضات، و البته برخی از مدیران شرکت‌های خصوصی و دولتی نیز در این خیابان ساکن هستند. بهای یک واحد صدمتری در کیان‌پارس اهواز، چیزی نزدیک به چهارمیلیارد تومان برآورد می‌شود.

شهر مشهد از نظر مساحت به عنوان دومین شهر بزرگ در ایران شناخته می‌شود و یکی از کلان‌شهرهای مهم ایران و قطب گردشگریِ زیارتی است. این شهر با درآمد کلان خود، هم چهره فقیر دارد و هم چهره لوکس و زیبا. در بین خیابان‌های زیبای مشهد، محله احمدآباد یکی محلات مرفه‌نشین به شمار می‌رود. جالب آن که بیشترین املاک معامله شده در این منطقه، به نام آستان قدس ثبت شده‌ است. قیمت هر مترمتربع زمین در احمدآباد بر اساس اطلاعات سایت خرید و فروش ملک «دونبش»، از متری ۲۸ میلیون تا متری ۴۰ میلیون تومان متغیر است. املاک خیابان ناصرخسرو در محله احمدآباد مشهد گران‌تر از سایر خیابان‌ها معامله می‌شود؛ آپارتمان ۳۰۰ متری ۱۲ میلیارد تومان. بلوار سجاد و خیابان هاشمیه نیز از جمله شناخته‌شده‌ترین خیابان‌های شهر مشهد هستند.

اصفهان، پایتخت فرهنگی و توریستی و تاریخی ایران، به دلیل گذر زاینده‌رود شهری زیبا با بستان‌های آباد است؛ شهری با جاذبه‌های گردشگری تاریخی همچون سی‌وسه‌پل، پل خواجو، مسجد شیخ لطف‌الله، کاخ چهل‌ستون، کاخ هشت‌بهشت، عمارت عالی‌قاپو، توحید خانه، سردر قیصریه، میدان نقش‌جهان، و آتشگاه. 

اما ثروتمندان این شهر تاریخی که به «نصف جهان» معروف است، در کدام مناطق ساکن هستند و گرانترین خیابان‌ آن کدام است؟ در جوار زاینده‌رود، خانه‌هایی با حیاط اعیانی هست که مشاوران املاک می‌گویند در خفا و به دور ازچشم اغیار خرید و فروش می‌شوند. به نظر می‌رسد که ثروتمندان شهر در همین خانه‌ها زندگی می‌کنند.

مناطق جنوبی شهر اصفهان با محله‌های لوکس آن شناخته می‌شوند و قیمت خانه نیز در این مناطق بیشتر از سایر محلات است. مهرآباد یکی از همین محلات اعیان‌نشین است. سایت شیپور، قیمت یک آپارتمان ۱۶۷ متری هشت سال ساخت را در این خیابان ۱۴ میلیارد تومان قیمت‌گذاری کرده‌است. خیابان شیخ صدوق نیز گران‌ترین خیابان اصفهان عنوان می‌شود. همچنین خیابان اردیبهشت اصفهان از جمله خیابان‌های گران است که با محله الهیه تهران برابری می‌کند.

در شیراز، مهد هنر و شعر و زادگاه سعدی و حافظ، خیابان‌های بسیاری محل زندگی متمولان شهرند که در میان آن‌ها، خیابان‌های ارم و خاک‌شناسی جزو بهترین ناحیه‌های شهر معرفی می‌شوند. یک آپارتمان ۱۲۵ متری در خیابان ارم شیراز به قیمت ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری می‌شود.

در تهران خیابان‌های گرانقیمت متعددی هست و اگر تاکنون خیابان فرشته گرانترین خیابان پایتخت شناخته می‌شد، حالا این عنوان نصیب خیابان دیگری شده است. به گفته علیرضا سعیدی، مشاور املاک، گران‌ترین خیابان پایتخت، خیابان گلستان شمالی در منطقه اقدسیه است. علیرضا سعیدی می‌گوید املاک در این منطقه متری ۲۰۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری می‌شوند. از ویژگی‌های خاص این منطقه، برخورداری از هوای خوب و مناظر زیبای ساختمان‌های بلندمرتبه مشرف به باغ‌های باقیمانده شمیران است. 

در شهر تبریز، خیابان ولیعصر یکی از گرانترین خیابان‌های شهر است. قیمت یک آپارتمان ۲۴۳ متری نوساز در این خیابان، در وبسایت «زومیلا» ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان درج شده است. 

در شهر رشت نیز این خیابان گلسار است که لقب گرانترین خیابان را با خود دارد.  بر اساس اطلاعات «شیپور»، وبسایت خرید و فروش ملک، قیمت یک آپارتمان ۱۴۶ متری در خیابان گلسار بلوار دیلمان، سه میلیارد و ۷۰۰ هزار تومان است.  

گرانترین‌های دنیا کدامند؟

تا به حال فکر کرده‌اید که بزرگترین ثروتمندان دنیا در کجا زندگی می‌کنند؟ ۲۵ خیابان در سراسر جهان هست که سرمایه‌داران دنیا برای خرید ملک در آن‌ها پول بسیاری هزینه می‌کنند.

در سال ۲۰۱۲، خیابان سورن در هنگ‌کنگ به عنوان گرانقیمت‌ترین خیابان جهان شناخته شد و ارزش ملک در آن خیابان متری ۷۸ هزار و ۲۰۰ دلار برآورد شد.

ده مورد از گران‌ترین خیابان‌های جهان نیز که بر اساس میانگین قیمت فروش در سال ۲۰۲۰ رتبه‌بندی شده‌اند، عبارتند از خیابان پارک در نیویورک، میدان گروس‌ونور لندن، کوچه‌باغ‌های کوه کلت و کاندیگ در هنگ‌کنگ، خیابان پنجم نیویورک، بزرگراه ساحل اقیانوس آرام در لس‌آنجلس، و بلوار اقیانوس جنوبی در ساحل پالم.

خانه‌های خیابان پارک در منطقه منهتن نیویورک که یکی از مشهورترین‌های دنیا است، تا ۲۵ میلیون دلار نیز به فروش رسیده‌اند.

خیابان وال‌استریت در منهتن نیز از جمله گرانترین و مشهورترین خیابان‌های دنیا به شمار می‌رود. 

ساختمان بازار بورس نیویورک که بزرگ‌ترین بورس جهان از نظر میزان معاملات و حجم مالی است، در وال‌استریت قرار دارد. جرج واشنگتن، اولین رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، در عمارت فدرال در وال‌استریت، سوگند ریاست جمهوری‌اش را یاد کرد.

نمونه دیگر خیابان‌های معروف و گرانقیمت آمریکا، خیابان لومبارد در سانفراسیسکو است. لومبارد به پرپیچ‌ترین خیابان دنیا شهرت دارد. فاصله‌ دو کوچه‌ این خیابان دارای هشت پیچ تند است. برای کاهش شیب طبیعی این خیابان، چندین تپه در آن ساخته شده‌است.

یکی دیگر از معروفترین و گرانترین خیابان‌های دنیا، خیابان معروف ستارگان سینما و هنر هالیوود است. خیابان هالیوود در کنار بلوار هالیوود در لس‌آنجلس قرار دارد. این خیابان بیشتر جنبه تجاری دارد تا مسکونی. 

کف پیاده‌روهای آن مملو از ستاره‌هایی که هر یک به هنرمندی تعلق یافته و نام او رویش حک شده است. خیابان هالیوود یادبود هنرپیشه‌ها، موسیقی‌دان‌ها، کارگردانان، تهیه‌کنندگان، گروه‌های تئاتر مشهور، و خوانندگان سرشناس است.

اما برخی خیابان‌ها و محلات در دنیا به دلیل مشخصه‌های خاص اقتصادی بسیار گران هستند. برخی به دلیل شهرت، برخی برای زیبایی، و نیز ارزش افزوده‌ای که ساکنان خاص‌شان به آن‌ها بخشیده است. کشور کانادا و شهر تورنتو در ده سال اخیر و به دلیل فرار یا مهاجرت وابستگان حکومت جمهوری اسلامی ایران، به حیات خلوت حکومت شهرت پیدا کرده‌ و بیشتر مورد توجه ایرانیان است.

خیابان بِی (Bay) در تورنتوی کانادا به دلیل تجاری بودن، سال‌های متمادی گرانترین خیابان کانادا شناخته شده است. ولی در شهر تورنتو خیابان‌های گرانقیمت دیگری هم هستند که از یازده سال پیش تاکنون برای ایرانی‌ها سرشناس شده‌اند. «برایدل پت»، خیابانی که طبقه خاصی از ثروتمندان در آن زندگی می‌کنند و محمودرضا خاوری (مدیرعامل سابق بانک ملی ایران و از مجرمان محکوم شده به دلیل مشارکت در اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی) در یکی از خانه‌های ویلایی آن ساکن است. آخرین بار «پرندیس خاوری» در سال ۲۰۱۴ ملک محمودرضا خاوری را به ارزش ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار به فروش رسانده است. ارزش ملک در این منطقه از بالای پنج میلیون دلار آغاز می‌شود و به بیش از ۴۰ میلیون دلار می‌رسد. خیابان «پُست» در تورنتو نیز از جمله خیابان‌های گران آن شهر است که املاک مسکونی آن چندمیلیون دلاری برآورد می‌شوند. 

 نمای نزدیک 

کشورهای ترکیه و امارات متحده عربی در همسایگی ایران و یکی از مقاصد بزرگ سرمایه‌گذاری و مهاجرت ایرانیان در سال‌های اخیر بوده‌اند.  

ترکیه به عنوان کشوری که در دوسال اخیر، بیشترین حضور سرمایه‌گذاران ایرانی در خرید ملک و دریافت اقامت را تجربه کرده‌ است، بیشتر با شهر استانبول، و کشور امارات با تعداد بالای مهاجر و سرمایه‌گذار ایرانی، با شهر دبی شناخته می‌شوند.  

هرچند بسیاری ترکیه را با استانبول و استانبول را با خیابان استقلال آن می‌شناسند، و هرچند استقلال از گرانترین خیابان‌های ترکیه است، ولی منطقه بشیکتاش در این شهر در رده نخست گران‌ترین‌های استانبول و ترکیه قرار دارد.  قیمت هر متر مربع ملک در این منطقه ۱۵ هزار و ۲۵۱ لیر ترکیه است.  منطقه بیكوز نیز با  قیمت هر متر مربع ۱۰ هزار  و ۱۴۱ لیر، مقام دوم را به خود اختصاص داده است.  

در دبی مناطق جنوبی شهر از گران‌ترین بخش‌ها برای خرید و اجاره ملک در سال‌های گذشته بوده ‌است. 

منطقه تازه توسعه یافته پالم دو، پالم جمیرا و منطقه مشهور به تپه‌‌های امارات و دبی‌مارینا، به عنوان گران‌ترین مناطق معامله شده در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ در شهر دبی عنوان شده‌اند. قیمت یک آپارتمان ۸۱ مترمربعی در منطقه دبی‌مارینا، ۴۴۸ هزار دلار آمریکا است.   

ولی خیابان شیخ‌زاید بی‌تردید اولین و مهم‌ترین خیابانی است که باید در فهرست گران‌قیمت‌ترین مناطق دبی معرفی شود.  

نکته مهم این است که خیابان‌ها را مردم ساکن آن پولدار و مشهور کرده‌اند. شهرت سنگ و چوب و سیمان آن‌ها از پول و سرمایه‌ای که مردم به پای آن ریخته‌اند به دست آمده است. هر سال نیز بر ارزش دارایی‌های این خیابان‌ها افزوده می‌شود، و حتی کرونا هم نتوانسته توفان سهمگین گرانی ملک و زمین را در این مناطق مهار کند.

بیشتر از زندگی