رئیس‌جمهور لبنان می‌گوید سرپرست نخست‌وزیری قادر به تشکیل دولت نیست

کشورهای غربی و نهادهای ارائه‌کننده حمایت مالی تحت رهبری فرانسه، آزاد کردن پول برای لبنان را به تشکیل دولتی متشکل از افراد تحصیل‌کرده و متخصص منوط کرده‌اند

سعد حریری از ماه اکتبر مامور تشکیل کابینه شده است-DALATI AND NOHRA / AFP

رئیس‌جمهور لبنان می‌گوید که به نظر او سعد حریری، سرپرست نخست‌وزیری، توان تشکیل دولت و خروج کشور از بحران مالی را ندارد.

رای میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، در نامه‌ای که روز جمعه در پارلمان این کشور قرائت شد صادر شده و قانون‌گذاران قرار است روز شنبه درباره آن مذاکره کنند.

لبنان در چند ماه گذشته صحنه ماه‌ها مذاکرات سیاسی برای ساماندهی به بحران‌های سیاسی و اقتصادی کشور بوده و خطر جدایی فرقه‌ای این کشور را تهدید می‌کند.

دولت فعلی لبنان از ماه اوت و انفجار عظیم بندرگاه بیروت که منجر به استعفای دولت شد، به شکل سرپرست و موقت انجام وظیفه کرده است. انفجار بندرگاه بیروت در نیمه تابستان، کار نجات اقتصاد کشور را که از سال ۲۰۱۹ با مشکلات جدید مواجه بود، پیچیده‌تر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری رویترز، میشل عون، که از مسیحیان مارونی لبنان است، در نامه خود می‌گوید: «محرز شده که سرپرست نخست‌وزیری قادر به تشکیل دولتی نیست که بتواند با موسسات مالی خارجی، صندوق‌های بین‌المللی و کشورهای کمک‌کننده تماس برقرار کند.»

سعد حریری، که مسلمان سنی است و مانند پدرش که در سوءقصد جان باخت، چند دوره نخست‌وزیر بوده است، در جلسه روز جمعه مجلس لبنان حضور داشت.

حریری در ماه اکتبر و پس از شکست سرپرست سابق نخست‌وزیری، مامور تشکیل کابینه‌ شد.

کشورهای غربی و نهادهای ارائه‌کننده حمایت مالی تحت رهبری فرانسه، آزاد کردن پول برای لبنان را به تشکیل دولتی متشکل از افراد تحصیل‌کرده و متخصص منوط کرده است.  مذاکرات لبنان با صندوق بین‌المللی پول برای گرفتن حمایت مالی نیز به نتیجه‌ای نرسید.

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، که در گذشته از لبنان حمایت مالی کرده‌اند، اکنون به دلیل افزایش نفوذ گروه شبه‌نظامی و شیعه حزب‌الله که تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران است، تمایلی به پشیبانی از لبنان ندارند.

تنش‌ها میان لبنان و عربستان سعودی، در اوایل هفته جاری و پس از سخنان جنجالی وزیر خارجه موقت لبنان در یک برنامه تلویزیونی، افزایش یافت. شربل وهبه از جمله گفت که کشورهای عرب سنی در خلیج فارس در تشکیل داعش نقش داشته‌اند. به دنبال اعتراض‌ کشورهای منطقه به این اظهارات، وهبه از سمت خود استعفا کرد.