با عربستان دو جلسه مذاکره و چند گفتگوی جانبی داشته‌ایم

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی گفت که کدورت‌ها با عربستان برطرف خواهد شد

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد که دو دور گفتگو و چند جلسه گفتگوی جانبی در سطح نمایندگان ویژه با عربستان سعودی انجام شده است: «مذاکرات در سطح نمایندگان ویژه در دولت انجام شده است و این مذاکرات تا حصول نتیجه ادامه دارد.»

خبر گفتگو میان مقام‌های ایران و عربستان سعودی نخستین بار از سوی مقام‌های عراقی به رسانه‌ها راه یافت. روزنامه فایننشال تایمز در اواخر فروردین ماه اعلام کرد که عربستان سعودی و ایران پنج سال پس از قطع روابط دیپلماتیک، در تلاش برای اصلاح روابط خود مذاکراتی مستقیم داشته‌اند. به نوشته این روزنامه چاپ لندن، یکی از مقام‌های ارشد سیاسی عربستان در این باره گفت که دور اول مذاکرات عربستان سعودی و ایران در ۹ آوریل در بغداد برگزار شده بود.

نخستین دور از مذاکرات شامل بحث در مورد حملات حوثی‌ها بود و به نظر می‌رسد که نتایج اولیه مثبت بوده است.

به‌نظر می‌رسد به‌رغم سردی روابط میان دو کشور، مذاکرات همچنان ادامه دارد و بغداد در هفته‌های گذشته میزبان گفتگوهای بیشتر میان دو طرف بوده است.

علی ربیعی جنگ در یمن و سوریه و شرایط سیاسی این دو کشور را از محورهای مورد بحث اعلام کرد و در مورد محتوای مذاکرات میان دو کشور گفت: «در طول سال های گذشته از گفتگو میان همسایگان از جمله عربستان سعودی حمایت و استقبال کرده‌ایم و امروز روزنه های امیدواری به رفع اختلافات گشوده شده است. در سالهای اخیر و مداخله های غیرسازنده که ناامنی های گسترده ای را از یمن تا سوریه موجب شده، به کدورت و سوء تفاهم میان کشورهای منطقه منجر شده است. به منظور رفع این سوتفاهم‌ها و اختلافات، تاکنون دو دور مذاکره بین دو کشور انجام شده است. علاوه بر مسائل دو جانبه، درباره مسائل منطقه‌ای هم گفتگو شد اما فعلا تا زمانی که مذاکرات به نتیجه نرسیده، امکان ورود به جزییاتش را نداریم.»

گفته شده است سرپرستی هیئت سعودی را خالد بن علی الحمیدان، رئیس اطلاعات این کشور برعهده دارد ولی نماینده ایران در این گفتگوها مشخص نیست.

سخنگوی دولت ایران امروز هم به موضوع نماینده ایران در این مذاکرات اشاره نکرد و فقط به بیان این نکته بسنده کرد که «مصمم هستیم به همه مسائلی که ملت های منطقه را آزار می دهد، رسیدگی کنیم. باور داریم که اکنون زمان مناسبی برای خاتمه دادن به این اختلافات و احیای سنت همسایگی حسنه و برادرانه است.»

عربستان سعودی از سال ۲۰۱۶ ، بیش از پنج سال است که روابط سیاسی خود را با ایران به طور کامل قطع کرده است. این تصمیم به دنبال حمله «طلاب و دانشجویان بسیجی» به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد صورت گرفت. مهاجمان به دنبال اعدام شیخ باقر نمر، یک روحانی شیعه در عربستان به سفارت این کشور در تهران حمله کرده و آن را آتش زدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با تشدید بحران سیاسی در یمن و حمله حوثی‌های مورد حمایت سپاه قدس به جنوب این کشور و تصرف صنعا، روابط دو کشور بدتر از پیش هم شد. عربستان حامی دولت قانونی عبدربه منصور هادی است که از سوی سازمان ملل و کشورهای جهان به رسمیت شناخته می‌شود. ایران در مقابل از گروه اسلامگرای انصارالله حمایت می‌کند که بخشی از حوثی‌های شمال یمن هستند.

در سال‌های گذشته عربستان، آمریکا و نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن ایران را عامل تسلیح حوثی‌ها به پهپادهای تهاجمی و موشک‌های دوربرد معرفی کرده‌اند. جمهوری اسلامی این موضوع را رد کرده است. حوثی‌ها در ماه‌های گذشته حمله به مناطق صنعتی و غیرنظامی عربستان سعودی را شدت داده‌اند. عربستان بارها اعلام کرده است که این حملات با استفاده از جنگ‌افزارهای ساخت ایران انجام می‌شود. 

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان ماه گذشته گفت با آن که کشورش شاهد «رفتار منفی» تهران است، اما خواستار مناسبات خوب با ایران است.