آمریکا: اگر توافق هم بشود، باز از ایران حساب خواهیم کشید

«سختگیرانه‌ترین نظارت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران دوباره اعمال خواهد شد»

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکاNICHOLAS KAMM / POOL / AFP

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در جریان نشست خبری هفتگی خود، در باره مذاکرات جاری در وین میان ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام گفت که هنوز «شکاف بزرگی» میان مواضع ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

ند پرایس گفت که آمریکا در این مذاکرات به دنبال تحقق پیشنهاد جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، منبی بر «تعهد متقابل به برجام است» و اگر گفت‌وگوها به نتیجه برسد، «سختگیرانه‌ترین نظارت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران» دوباره اعمال خواهد شد.

او افزود، آمریکا می‌خواهد اطمینان یابد که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت، و برجام برای این منظور «ابزار مناسبی» است.

آقای پرایس در پاسخ به پرسشی در باره «حمایت ایران از تروریسم» گفت که برجام توافقی است که لازم است، ولی کافی نیست. «این توافق باید تحکیم و تقویت شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد که مقابله با حمایت ایران از شبه‌نظامیان نیابتی در خاورمیانه، برنامه موشکی تهران، و حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم، هدف درازمدت‌تر آمریکا از مذاکرات است.

ند پرایس گفت که اگر تمامی هدف‌های مذاکرات جاری در وین هم برآورده شود، «باز ایران را در باره مسایل دیگر به حساب خواهیم کشید.»

او تکرار کرد که تحریم، هنوز ابزاری بالقوه در جهت این هدف است.

از سویی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گفت‌وگویی با شبکه خبری العربیه گفت که آژانس همزمان با مذاکرات جاری سیاسی در وین، مشغول مذاکرات فنی با ایران است. «به نتیجه رسیدن مذاکرات سیاسی، صبر و حوصله می‌خواهد، اما اگر تا ۲۲ ماه مه توافقی به دست نیاید، مذاکرات مستقیم با ایران آغاز می‌کنم تا مطمئن شوم که بازرسی‌ها ادامه می‌یابند.»

همزمان، هایکو ماس در حاشیه دیدار با همتایان اروپایی خود در بروکسل، گفت: «مذاکرات سخت و زمان‌بری است، اما همه طرف‌ها در فضایی سازنده گفت‌وگو می‌کنند. با این همه، وقت تنگ است. هدف ما احیای کامل توافق‌ هسته‌ای ایران است، که تنها راه برای تضمین این است که ایران هرگز سلاح هسته‌ای نداشته باشد.»

روز دوشنبه همچنین سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوی اسلامی ایران، گفت که آمریکا «در چارچوب تعهدات خود، بخش عمده‌ای از کاری که باید انجام دهد و ما هم آن‌ها را ضروری می‌دانیم، قبول کرده است.»