حمله تند خامنه‌ای به ظریف: «مایه تأسف و تعجب است»

«نباید جوری حرف بزنیم که انگار سیاست‌های کشور را قبول نداریم»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه در سخنرانی خود به‌شدت به گفته‌های محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه که اخیرا در یک فایل صوتی منتشر شده است، حمله کرد.

او گفت: این روزها از برخی از مسئولان کشور صحبت‌هایی شنیده شد که مایه تاسف و تعجب است. شنیدیم که رسانه‌های دشمن و مخالف جمهوری اسلامی هم پخش کرده‌اند... برخی از این صحبت‌ها تکرار حرف‌های دشمنان و آمریکاست.»

آقای خامنه‌ای در اشاره‌ای صریح به گفته‌های آقای ظریف مبنی بر این که سپاه پاسداران در کار وزارت خارجه دخالت می‌کند، گفت: «سیاست خارجی در هیچ کجای دنیا در وزارت خارجه تعیین نمی‌شود بلکه مربوط به مجامع بالادستی وزارت خارجی است.»

او وزارت خارجه را «مجری» و شورای عالی امنیت ملی را «تصمیم‌گیرنده» خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای خامنه‌ای همچنین به انتقاداتی که آقای ظریف در باره دخالت نیروی قدس سپاه و فرمانده پیشین آن قاسم سلیمانی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی داشتند، اشاره کرد و افزود: « آمریکایی‌ها از نیروی قدس و شهید سلیمانی ناراحت بودند و نباید حرفی زد که این معنا را تداعی کنند که حرف آن‌ها را می زنیم، چه در باره نیروی قدس چه شخص شهید سلیمانی.»

او به طور تلویحی به آقای ظریف هشدار داد: «نباید جوری حرف بزنیم که انگار سیاست‌های کشور را قبول نداریم.»

پیش از سخنرانی روز یکشنبه آقای خامنه‌ای، جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌ای حمایت کامل خود را از گفته‌های جواد ظریف اعلام کرد و نوشت: « حتی صرف فاش شدنِ‌ سخنان محرمانهٔ وزیر امور خارجه ایران در این باره مایه تقبیح و تکفیر و تهدید ناروای او شد!»

آقای ظریف هم پیش از سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه در صفحه اینستاگرام خود از خانواده قاسم سلیمانی پوزش خواست، اما پای حرف‌هایش ایستاد. او نوشت: « لازم است تأکید کنم که عرایض بنده—که هیچ ادعایی جز صداقت بر قطعیت‌ آن ندارم—ذره‌ای از عظمت شهید سلیمانی و نقش بی‌بدیل او در بازآفرینی امنیت ایران، منطقه و جهان نمی‌کاهد. ولی اگر می‌دانستم جمله‌ای از آن عرایض انتشار عمومی پیدا می‌کند، حتما همچون گذشته آن را بر زبان نمی‌آوردم.»