«هزینه نظامی ۱۶میلیارد دلاری جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۰» 

به گزارش مؤسسه سیپری، ایران در دو دهه گذشته، پس از۲۰۱۲، در سال ۲۰۲۰ بیشترین هزینه‌ نظامی را داشت

رزمایش نظامی جمهوری اسلامی ایران در ساحل دریای عمان (شهریور ۱۳۹۹)- Iranian Army office / AFP

براساس تازه‌‌ترین گزارش مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی نزدیک به ۱۶میلیاد دلار در حوزه نظامی هزینه کرده است.

 مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم که به‌اختصار «سیپری» (SIPRI) خوانده می‌شود،  در آخرین به‌روزرسانی بانک اطلاعاتی هزینه‌های نظامی خود که روز دوشنبه، ششم اردیبهشت‌ماه، منتشر کرد، میزان هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی را ۱۵میلیارد و ۸۲۵ میلیون و یک‌صدهزار دلار برابر با ۲.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور، اعلام کرد.  

براساس بانک اطلاعاتی سیپری که هزینه‌های نظامی کشورهای مختلف جهان را از سال ۱۹۴۹ به این‌سو دربر دارد، ایران در بیست سال گذشته، پس از سال ۲۰۱۲ با هزینه‌کردن نزدیک به ۱۶.۵ میلیارد دلار در حوزه نظامی، در سال ۲۰۲۰ بیشترین هزینه‌های نظامی را داشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش هزینه‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران درحالی است که این کشور در سال‌های گذشته با بحران‌ شدید اقتصادی ناشی از مسائل مختلف ازجمله تحریم‌های گسترده آمریکا روبه‌رو بوده است.  

البته داده‌های این بانک اطلاعاتی نشان می‌دهد که سهم هزینه‌های نظامی در بودجه دولتی جمهوری اسلامی ایران در سه سال گذشته روندی نزولی داشته و از ۱۶درصد در سال ۲۰۱۷ به ۱۱.۷ درصد در سال ۲۰۲۰ رسیده که کمترین میزان در دهه اخیر بوده است. 

براساس این داده‌ها، در منطقه خاورمیانه، همچون سال‌های گذشته، عربستان سعودی، اسرائیل، ترکیه و ایران به ترتیب بیشترین هزینه‌های نظامی را داشته‌اند.

افرایش هزینه‌های نظامی جهان به حدود دو تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ 

براساس گزارشی که مؤسسه سیپری همراه با به‌روزرسانی بانک اطلاعاتی هزینه‌های نظامی در کشورهای جهان منتشر کرد، مجموع هزینه‌های نظامی کشورها در سال ۲۰۲۰ میلادی با افزایش ۲.۶ درصدی نسبت‌به سال گذشته، به یک تریلیون و ۹۸۱میلیارد دلار رسیده است. 

آمریکا، چین، هند، روسیه و بریتانیا، پنج کشوری بودند که در سال گذشته بیشترین هزینه‌های نظامی را داشته‌اند که در مجموع ۶۲ درصد از هزینه‌های صرف‌شده در امور نظامی جهان در سال ۲۰۲۰ است.

براساس این گزارش، افزایش هزینه‌های نظامی جهانی درحالی بوده است که تولید ناخالص داخلی جهانی به‌ویژه به‌‌علت همه‌گیری کرونا ۴.۴ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. 

 ایالات متحده آمریکا با بیشترین هزینه‌های نظامی در جهان، ۳۹درصد از مجموع هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۰ را داشته است. براساس ارزیابی‌ها، هزینه‌های نظامی آمریکا در سال ۲۰۲۰ با افزایش ۴.۴ درصدی نسبت‌به سال پیش، به ۷۷۸ میلیارد دلار رسیده و این سومین سال متوالی است که هزینه‌های نظامی ایالات متحده افزایش یافته است.

کشور چین نیز که در این زمینه در جایگاه دوم جهان قرار دارد، برای بیست‌وششمین سال متوالی هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده است. چین در سال ۲۰۲۰ با افزایش ۱.۹ درصدی نسبت‌به سال پیش از آن، ۲۵۲ میلیارد دلار در بخش نظامی هزینه کرده است. 

بیشتر از اقتصاد