سکوت خبری چین در مورد جایزه اسکار کلویی ژائو

رسانه‌های چینی به شدت تحت نظارت حزب حاکم و خودسانسوری هستند

دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی توسط کلویی ژائو، فیلم‌ساز چینی، به علت مسایل سیاسی، در زادگاهش بازتابی نداشت.

این کارگردان ۳۹ ساله آمریکایی-چینی، اولین زن رنگین‌پوست برنده این جایزه -برای فیلم «عشایر» (Nomadland) تولید سال ۲۰۲۰ است.

چند ساعت پس از اعلام برنده شدن ژائو در مجله فیلم واچ موویز، بازنشر آن در تارنمای ریزبلاگ چینی (microblogging) وِی‌بو (Weibo) سانسور شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین هشتگ «کلویی ژائو برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی» را هم در آن تارنما سانسور کردند  و به جای آن، پیام خطای «این صفحه طبق قوانین و مقررات و سیاست‌های مربوطه قابل نمایش نیست» به نمایش در آمد.

این کارگردان در سخنرانی دریافت جایزه اسکار گفت: «این جایزه متعلق به تمام کسانی است که از ایمان و شهامت کافی برای حفظ خوبی‌های خود و دیگران برخوردارند. این جایزه مال شماست؛ شمایی که الهام‌بخش من در ادامه دادن راهم هستید.»

او سپس یک شعر چینی  قرن سیزدهمی  به نام «مردم در بدو تولد خوب هستند» را خواند که از کودکی به یاد داشت.

خبر موفقیت تاریخی ژائو در رسانه‌های چینی بازتابی نداشت، اما مردم چین در اینترنت به وی تبریک گفتند.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Nomadland (@nomadlandfilm)

یکی از کاربران توییتر عکسی از ژائو را با شرح: «شنیدن زبان کره‌ای و چینی در مراسم اسکار خیلی کیف داشت»، در صفحه خود منتشر کرد.

«شنیدن زبان کره‌ای و چینی در برنامه اسکار خیلی کیف داشت. #اسکار #تنوع‌نژادی #کلویی‌ژائو»

جنی یَنگ، کمدین چینی، نوشت: «شعر چینی سه‌نویسه‌ای کلاسیک ؟!؟! کلوئی ژائو واقعا دارد به جهانیان می‌گوید ما چطور بار آمده‌ایم.»

شعر چینی سه نویسه‌ای کلاسیک؟!؟! کلوئی ژائو واقعا دارد به دنیای بیرون می‌گوید ما چطور بار  آمده‌ایم. تا امروز فکر می‌کردم حفظ کردن این شعرها برای تفریح و سرگرمی با مادرم بود. #اسکار

یک مفسر در تارنمای وِی‌بو نوشت: «چهار کلمه اسکار، چینی، زن و کارگردان، سرانجام و در این لحظه به هم پیوند خوردند و یک جمله بسیار غرور آفرین را تشکیل دادند.»

ژائو پس از بردن جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردان در فروردین ماه (مارس) با موج انتقاد  چینی‌ها مواجه شد که  چینی بودن یا نبودن او را زیر سوال بردند.

همچنین او را به خاطر اظهارنظر در مورد چارچوب‌های سیاسی در چین، به توهین به وطنش متهم کردند.

به گزارش رویترز، دیواره‌ اینترنتی بزرگ چین در شانگهای از پخش زنده جشنی به میزبانی تیم ژائو به مدت نزدیک دو ساعت جلوگیری کرد.

کِوین کِی، برگزار کننده آن برنامه،  گفت: «خدمات وی‌پی‌اِن را قطع کرده بودند.»

رسانه‌های چینی به شدت تحت نظارت حزب حاکم و خودسانسوری هستند و هرگونه انتقاد درباره مقامات، می‌تواند منجر به توقیف و تحریم نام‌های تجاری و شرکت‌های تولید خدمات سرگرمی شود.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر