عقب‌نشینی نیروهای نظامی روسیه از پشت مرزهای اوکراین

رئیس‌جمهور اوکراین: از هر گامی برای کاهش حضور نظامی و کاهش تنش در شرق اوکراین استقبال می‌کنیم

نیروهای نظامی اوکراین- ANATOLII STEPANOV / AFP

دولت روسیه روز پنجشنبه اعلام فرمان بازگشت نیروهای نظامی اعزام شده به مرزهای مشترک آن کشور با اوکراین به پایگا‌ه‌های خود را صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر دفاع روسیه گفته است به نیروهای نظامی شرکت‌کننده در «رزمایش» دستور داده تا اول ماه مه به پایگاه‌های خود بازگردند.

این اظهارات سرگئی شویگو پس از آن بیان می‌شود که اعزام نیروهای نظامی روسیه به پشت مرزهای اوکراین با واکنش تند کی‌یف و حامیان غربی آن روبرو شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در توییتی نوشت که کشورش از هر گامی برای کاهش حضور نظامی و کاهش تنش در شرق اوکراین استقبال می‌کند.

وی همچنین از حمایت شرکای بین‌المللی اوکراین از کشورش در برابر تهدید روسیه قدردانی کرد. آمریکا و اروپا هنوز به این تصمیم روسیه واکنش نشان نداده‌اند.

وزیر امور خارجه فرانسه پیشتر در روز پنجشنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که بهتر است این موضوع به جای تحریم روسیه از طریق گفت‌وگو حل شود.

آمریکا و متحدان اروپایی آن پیشتر از تحرکات نظامی روسیه ابراز «نگرانی جدی» کرده و در مورد هرگونه «تحریک» مسکو علیه اوکراین هشدار داده بودند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز ۲۲ فروردین هشدار داد که دست زدن به هر اقدام تحریک‌آمیزی در مرز اوکراین برای روسیه عواقب خواهد داشت.

با این حال رئیس جمهوری اوکراین روز چهارشنبه خواستار گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین همتای روس خود درباره صلح شد.

بیشتر از جهان