استانبول، تاج و تخت اروپا را از هیترو خواهد گرفت

فرودگاه‌های غرب اروپا نسبت به رقبای شرقی خود، تعداد به مراتب بیشتری مسافر از دست داده‌اند

فرودگاه استانبول مرکز اصلی هواپیمایی ترکیه است-YASIN AKGUL / AFP

فرودگاه هیترو و رقبای آن در اروپای غربی پس از خروج از دوران همه‌گیری ویروس کرونا، از لحاظ تعداد مسافر، از فرودگاه جدید استانبول عقب خواهند ماند. این نظر رالف آنکر، تحلیل‌گر هوانوردی و سردبیر «گزارش آنکر»، در مورد ارتباطات هواپیمایی و فرودگاهی است. 

این کارشناس پیش‌تر اعلام کرده بود که فرودگاه‌های غرب اروپا نسبت به رقبای خود در شرق، از جمله در روسیه، ترکیه و اوکراین، تعداد به مراتب بیشتری مسافر از دست داده‌اند.

او به روزنامه ایندیپندنت گفت: «این گرایش چشمگیر برای سفر‌های هوایی به سمت شرق، به سود‌ بازارهای داخلی عظیم در روسیه و ترکیه است.»

«فرودگاه‌هایی چون هیترو، که عمدتا متکی به ترافیک بین‌المللی هستند، درنهایت بهبود می‌یابند. اما تا آن زمان ابرفرودگاه استانبول احتمالا پر‌رفت‌و‌آمدترین فرودگاه اروپا خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرودگاه اصلی استانبول، که همین دو سال پیش جایگزین فرودگاه آتاتورک شد، قرار است طی چند سال آینده سالانه ۲۰۰ میلیون مسافر (یعنی چهار برابر بیشتر از سال ۲۰۱۹) داشته باشد.

در مقایسه، فرودگاه هیترو لندن با ۸۱ میلیون مسافر شلوغ‌ترین فرودگاه در اروپا بوده است و از فرودگاه شارل دو گل پاریس (با ۷۶ میلیون مسافر)، فرودگاه آمستردام (با ۷۲ میلیون مسافر) و فرودگاه فرانکفورت (با ۷۱ میلیون مسافر) پیشی گرفته است.

تقریباً همه فرودگاه‌های اروپا در طول بحران همه‌گیری ویروس کرونا با کاهش شدید تعداد مسافر روبه‌رو بوده‌اند، اما فرودگاه هیترو بیش از بقیه ضربه خورده است. 

این فرودگاه در ماه مارس ۲۰۲۱ تنها هشت درصد از مسافران سال ۲۰۱۹ را داشت. پس از آن، فرودگاه آمستردام ۱۲ درصد، فرودگاه شارل دو گل پاریس ۱۵ درصد، و فرودگاه فرانكفورت ۱۶ درصد کاهش مسافر داشتند.

در قیاسی نسبی، وضع فرودگاه استانبول پنج برابر بهتر از فرودگاه هیترو بود و در ماه مارس ۲۰۲۱، چهل درصد از مسافران سال ۲۰۱۹ از این فرودگاه عبور کردند.

فرودگاه استانبول مرکز اصلی هواپیمایی ترکیه است و بیش از هر شرکت هوایی دیگر به کشور‌های مختلف جهان پرواز دارد. 

ایندیپندنت از فرودگاه هیترو درخواست اظهار نظر کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان