شجره‌نامه سلطنتی اروپا؛ نسبت ملکه الیزابت و شاهزاده فیلیپ

الیزابت و همسرش خویشاوندی دورادوری با یکدیگر داشتند و هر دو نبیره ملکه ویکتوریا بودند

ملکه الیزابت و همسرش شاهزاده فیلیپ - Arthur Edwards / POOL / AFP

در حالی که سیل پیام‌های تسلیت به مناسبت درگذشت شاهزاده فیلیپ در ۹۹ سالگی همچنان سرازیر است، مردم به طول مدت و استحکام ازدواج الیزابت دوم، ملکه انگلستان و شاهزاده فکر می‌کنند که بیش از ۷۰ سال ادامه داشت.

الیزابت و فیلیپ در سال ۱۹۴۷ ازدواج کردند اما سال‌ها پیش از آن با یکدیگر آشنا بودند. آنها برای نخستین‌بار در مراسم ازدواج شاهزاده خانم مارینای یونان و دانمارک و دوک کنت در سال ۱۹۳۴ با یکدیگر ملاقات کردند. در آن هنگام الیزابت هفت ساله بود و فیلیپ ۱۲ سال داشت.

رسانه‌های وقت به‌رغم سن کم این دو نوشتند که الیزابت – که در آن مقطع قرار نبود بر تخت سلطنت بنشیند – و شاهزاده فیلیپ زوج خوبی خواهند شد.

افزون بر تربیت سلطنتی الیزابت و فیلیپ، هر دو کودک با ملکه ویکتوریا نیز نسبت داشتند.

الیزابت و همسرش خویشاوندی دورادوری با یکدیگر داشتند و هر دو نبیره ملکه ویکتوریا بودند و سومین نسل دختردایی‌ـ‌‌ پسرعمه هستند.

برای ملکه الیزابت، این نسبت به خانواده پدری‌اش برمی‌گردد. ملکه ویکتوریا در مدت سلطنتش بین سال‌های ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۱، ۹ فرزند (چهار پسر و پنج دختر) از همسرش شاهزاده آلبرت به دنیا آورد.

هنگام درگذشت ویکتوریا در سال ۱۹۰۱، پسر ارشدش، شاهزاده آلبرت، بر تخت پادشاهی نشست. به دنبال او، در سال ۱۹۱۰، جورج، پدربزرگ ملکه کنونی، پادشاه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پادشاهی جورج پنجم تا سال ۱۹۳۶ ادامه یافت و پس از او پدر ملکه کنونی، جورج ششم در مقام پادشاهی انگلستان (بخشی از بریتانیا) قرار گرفت.

الیزابت دوم به دنبال درگذشت پدرش در سال ۱۹۵۲ بر تخت سلطنت تکیه زد.

از سوی دیگر، شاهزاده فیلیپ در ۱۰‌ام ژوئن سال ۱۹۲۱ در جزیره کورفوی یونان از شاهزاده اندروی یونان و دانمارک و شاهزاده خانم آلیس بَتِنبِرگ که از طرف خانواده مادری به ملکه ویکتوریا منتسب بود، متولد شد.  

شاهزاده خانم آلیس – دومین دختر ملکه ویکتوریا - در سال ۱۸۴۳ متولد شد.

شاهزاده خانم آلیس با لودویگ چهارم، دوک «هِس»، ازدواج کرد. حاصل این ازدواج هفت فرزند از جمله ارشدترین آنها ویکتوریا بود که در سال ۱۸۸۴ با پسرعموی پدرش، شاهزاده لویی بَتِنبِرگ ازدواج کرد.

نخستین فرزند ویکتوریا و شاهزاده لویی، شاهزاده خانم آلیس بَتِنبِرگ و مادر شاهزاده فیلیپ بود که در سال ۱۸۸۵ متولد شد.

مادر شاهزاده فیلیپ نهایتا در سال ۱۹۰۳ با شاهزاده اندروی یونان و دانمارک ازدواج کرد. حاصل ازدواج این زوج پنج فرزند از جمله دوک ادینبورو، تنها پسر آنها، بود. 

ملکه الیزابت که گفته می‌شود از سیزده سالگی برای ازدواج با فیلیپ در نظر گرفته شده بود و دوک ادینبورو سرانجام در سال ۱۹۳۹ و پس از ولایتعهدی الیزابت بار دیگر به یکدیگر نزدیک شدند.

پس از یک دوره طولانی دوستی، در روز ۸ام ژوئیه سال ۱۹۴۷ الیزابت و فیلیپ نامزدی خود را اعلام کردند. فیلیپ لقب شاهزاده یونان و دانمارک را که با آن متولد شده بود، به لقب دوک ادینبورو تغییر داد.

شاهزاده فیلیپ در روز ۹ام آوریل در خانه‌اش در کاخ ویندزور درگذشت. خاندان سلطنتی در اعلامیه فوت او گفت: «علیاحضرت ملکه با نهایت تاسف درگذشت همسر عزیزش، شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبورو را اعلام می کند. والاحضرت بامداد امروز در آرامش در کاخ ویندزور درگذشت. اعلامیه‌های دیگری در زمان لازم منتشر خواهد شد. خاندان سلطنتی در غم این ضایعه با جهانیان شریک است.» 

© The Independent

بیشتر از زندگی