بوریس جانسون برای لغو سفر به هند تحت فشار است

با توجه به شیوع کرونا در هند، بسیاری خواهان قرار دادن این کشور در «فهرست قرمز» سفرهای دولت شدند

بوریس جانسون،نخست‌وزیر بریتانیا - HANNAH MCKAY / AFP

با اوج‌گیری موارد ابتلا به کووید-۱۹ در هند، بوریس جانسون تحت فشار روزافزون قرار گرفته تا سفر تجاری برنامه‌ریزی شده برای آخر ماه جاری میلادی به این کشور را لغو کند.

احزاب مخالف صف کشیده‌اند تا از نخست‌وزیر بخواهند این سفر را لغو کند و بسیاری خواهان قرار دادن هند در «فهرست قرمز» سفرهای دولت شده‌اند.

استیو رید، وزیر ارتباطات در سایه، گفت آقای جانسون باید جلسه‌های برنامه‌ریزی شده خود را به جای شرکت حضوری از طریق زوم انجام دهد.

آقای رید افزود: «همه ما در مشاغل دولتی باید سعی کنیم تا الگویی برای عموم شهروندان باشیم.»

اد دیوی، رهبر حزب لیبرال دموکرات، گفت گرچه ارتباط بریتانیا با این کشور «بسیار مهم است، اما خطر فعلی در هند در حالی که با چنین موج وخیمی دست‌و پنجه نرم می‌کند بسیار بالا است».

پروفسور کریستینا پاگل، از دانشگاه کالج لندن که همچنین از دانشمندان عضو کمیته مستقل دانشمندان مشاور دولت است، به ایندیپندنت گفت: «او نباید به این کشور برود، این کار بی‌عقلی است. واقعا چقدر دیوانه‌وار است که مجبور شویم طرح واکسینه کردن خود را به خاطر سفر خارجی بوریس جانسون تا چند هفته یا چند ماه به تعویق اندازیم.»

سفر به هند بخشی از مسافرت‌های به تعویق‌افتاده نخست‌وزیر برای مذاکره‌های تجاری پس از برگزیت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش فایننشال تایمز در هفته گذشته، اسناد فاش شده نشان می‌دهد نخست‌وزیر می‌خواهد در سفر خود هدف بیش از دو برابر کردن تجارت را با هند به ۵۰ میلیارد پوند تا سال ۲۰۳۰ اعلام کند.

دفتر نخست‌وزیر گفت این دیدارها بر «مذاکره‌های سطح بالا با دولت هند و رهبران تجاری هند» تمرکز خواهد کرد و پروتکل‌های کووید رعایت خواهد شد.

اما هند در سه هفته گذشته روزانه بیش از ۱۵۰ هزار مورد ابتلا به کووید گزارش کرده است. نگرانی‌ها در حال افزایش است که این اوج‌گیری به خاطر گونه‌ای جدید باشد که اولین بار در هند شناسایی شد.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان گفت ۷۷ مورد تایید شده گونه بی.۱.۶۱۷ در بریتانیا شناسایی شده است.

مایک تیلدسلی، عضوی از گروهی که مدارک ویروس کرونا را به کمیته دانشمندان مشاور دولت ارائه می‌کند، گفت اطلاعات بیشتری باید درباره گونه هندی ویروس «به سرعت هرچه بیشتر» جمع‌آوری شود.

آقای تیلدسلی به برنامه «بی‌بی‌سی برکفست» (صبحانه بی‌بی‌سی) گفت: «چیزی که درباره گونه هندی نگران‌‌کننده به نظر می‌رسد این است که گویا دو جهش ژنتیکی دارد که باعث می‌شود واکسن‌ها تاثیر کمتری بر آن داشته باشند و همچنین ممکن است باعث مسری‌تر شدن ویروس شود.»

اما دکتر سوزان هاپکینز، مشاور پزشکی ارشد واحد آزمایش و ردیابی نظام پزشکی، گفت هنوز به اطلاعات کافی دسترسی نداریم تا گونه هندی را به عنوان «گونه‌ای نگران‌کننده» طبقه‌بندی کنیم.

او اذعان کرد بعضی از موارد پیدا شده در بریتانیا به نظر به مسافرت مرتبط نبودند اما افزود: «برای صعود این گونه در فهرست رده‌بندی باید بدانیم که باعث افزایش نرخ سرایت، بالا گرفتن وخامت بیماری و مصونیت در برابر واکسن می‌شود، اما هنوز اطلاعاتی کافی در این موارد نداریم.»

جورج یوستیس، وزیر محیط زیست، از تصمیم دولت در اضافه نکردن هند به فهرست قرمز که باعث افزایش محدودیت سفر به این کشور می‌شود، دفاع کرد.

اما او افزود: «هنوز خیلی زود است که بگوییم» اگر بتوان هتل‌ها و رستوران‌ها را بنا به برنامه از ۱۷ مه مجددا باز کرد، چرا که هیئت دولت باید «این گونه‌های جدید را از نزدیک زیر نظر» بگیرد.

آقای یوستیس گفت که به‌رغم‌ افزایش نرخ ابتلا در هند، تصمیم به حفظ سفر نخست‌وزیر طبق برنامه اقدامی «درست» بود.

این دیدار همینک نیز در واکنش به اوج‌گیری شیوع بیماری کوتاه‌تر شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان