از اواخر فروردین منتظر هجوم ملخ صحرایی به ایران باشید

یک دسته کوچک از این ملخ‌ها به طور معمول روزانه غذای ۳۵ هزار انسان را می‌خورند

به طور معمول ملخ‌های صحرایی برای یافتن غذا، آب‌وخاک مناسب از مناطق خشک عربستان به سمت ایران پرواز می‌کنند و به دنبال جای مناسبی برای تخم‌ریزی هستند - عکس از ایرنا

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به ورود ملخ‌های صحرایی از سمت کویت به عراق گفت که اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت منتظر هجوم اصلی ملخ صحرایی از سمت شمال و شمال غرب عربستان به مناطقی از جنوب کشور هستیم.

به گزارش ایلنا، سعید معین نسبت به‌احتمال ورود ملخ‌ها به ایران هشدار داد و افزود: «اگر فشار جمعیت ملخ صحرایی زیاد باشد و باد قابل توجهی بوزد، آنگاه این آفات ممکن است بتوانند از ارتفاعات زاگرس عبور کنند و خود را به استان‌های لرستان و اصفهان برسانند.»

به طور معمول ملخ‌های صحرایی برای یافتن غذا، آب‌وخاک مناسب از مناطق خشک عربستان به سمت ایران پرواز می‌کنند و به دنبال جای مناسبی برای تخم‌ریزی هستند.

ملخ‌ها در شرایط معمول می‌توانند بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر در روز پرواز کنند، اما بادِ موافق، آستانه پرواز آنها را به هزار کیلومتر در روز افزایش می‌دهد. از سوی دیگر هر یک از این ملخ‌ها می‌توانند هم وزن خود، حدود دو گرم در روز گیاه مصرف کند. با توجه به اینکه میانگین تراکم دسته‌های پروازی ملخ‌ها ۵۰ میلیون است، تنها یک دسته در یک روز می‌تواند ۱۰۰ تن پوشش گیاهی را از بین ببرد.

ایران طی سال‌های اخیر بارها مورد هجوم ملخ‌ها قرار گرفته و کشاورزان آسیب بسیاری از آن دیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام فائو، ملخ‌های صحرایی آفت‌هایی خطرناک برای کشاورزی محسوب می‌شوند که در صورت تداوم حضور، می‌تواند امنیت غذایی را نیز مختل کنند. این ملخ‌ها در دو طرف دریای سرخ در حال تکثیر و سپس هجوم گسترده به کشورهای شرق آفریقا و غرب آسیا هستند. نکته قابل‌توجه اینکه این ملخ‌ها که برخی آنها را ملخ‌های دریایی می‌نامند، می‌توانند در دسته‌های چند صد هزارتایی در کنار هم روی آب جمع شوند و به این ترتیب جزیره‌ای روی آب برای استراحت دسته دیگری از ملخ‌ها ایجاد کنند. به این ترتیب حتی وجود مساحت بزرگی از آب بین دو کشور نیز مانع از مهاجرت ملخ‌ها نمی‌شود.

یکی از مهم‌ترین دلایل حرکت ملخ‌ها به سمت ایران خشک شدن پوشش گیاهی کشورهایی است که در آن تکثیر می‌شوند. ملخ‌ها در جستجوی منابع غذایی و همچنین دور شدن از آفت‌کش‌ها به ایران آمده‌اند که در شرایط کنونی هم بافت خاکی نرم و مناسب دارد و هم بارش‌ها پوشش گیاهی‌اش را افزایش داده‌اند.

مؤثرترین روش مقابله با حمله ملخ‌ها، همکاری منطقه‌ای و حتی جهانی برای جلوگیری از تکثیر و مهاجرت این ملخ‌هاست. اما چنین همکاری‌هایی انجام نشده و در حال حاضر تأثیرگذارترین روش مقابله با این ملخ‌ها سم‌پاشی هوایی است. برخی کارشناسان نیز تجهیزات و تعداد هواپیماهای سم‌پاش ایران برای مبارزه با آفتی در این سطح را کافی نمی‌دانند. دستورالعمل فائو برای شرایط نارنجی که ایران در آن قرار دارد، این است: هوشیاری مسئولان برای حفظ منابع غذایی از آفت و کنترل کشتزارها. فائو هشدار می‌دهد یک دسته کوچک از این ملخ‌ها به طور معمول روزانه غذای ۳۵ هزار انسان را می‌خورند و این یک زنگ خطر جدی است.