شمارش معکوس برای عصری جدید در سفرهای فضایی

ایلان ماسک: فضاپیمای استارشیپ هفته آینده اولین پرواز آزمایشی خود را انجام می‌دهد

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس- HANNIBAL HANSCHKE / POOL / AFP

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس، اعلام کرد که آزمایش بزرگ بعدی پرواز فضاپیمای استارشیپ که قرار است در نهایت به مریخ برود، هفته آینده انجام می‌شود.

در پی آزمایش موفقیت‌آمیز سیستم سرمایشی (Cryogenics) در اوایل هفته جاری، هم‌اینک اسپیس‌ایکس در حال نصب موتورهای رپتور، روی این فضاپیمای نسل آینده است.

آقای ماسک صبح پنجشنبه در توییتی نوشت: «هدف، پرواز موشک در هفته آینده است.»

قبل از آن که یک آزمایش پرواز در ارتفاع بالا انجام شود، فضاپیمای استارشیپ SN15 باید آزمایش احتراق استاتیک موتورهای تازه نصب‌شده را انجام دهد.

در حال حاضر خبر بسته شدن جاده‌های محلی شهرستان‌ کامرون در روزهای پنجشنبه و جمعه، اعلام شده است که نشان می‌دهد این آزمایش احتمالا در همین هفته انجام می‌شود.

اسناد رسمی ثبت شده در کمیسیون ارتباطات فدرال حاکی از آن است که اسپیس‌ایکس، سه شنبه، بیستم آوریل، را برای آزمایش پرواز برگزیده است.

به نظر می‌رسد پرونده ثبت شده مربوط به ماهواره استارلینک است که قرار است در دو سوم ارتفاع نمونه اولیه استارشیپ SN15 نصب شود تا دسترسی اینترنت پرسرعت به موشک را با استفاده از صورت فلکی ماهواره باند پهن اسپیس‌ایکس فراهم کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در درخواست ارسال شده به کمیسیون ارتباطات فدرال آمده است: «اسپیس ایکس خواهان یک مجوز فضایی موقت است تا در پنج كیلومتری روستای بوكا چیكا در تگزاس، موشکی را به صورت آزمایشی تا ارتفاع حداکثر ۱۲.۵ كیلومتری ارسال کند. اسپیس‌ایکس درخواست می‌کند با این مجوز، برای مدت ۶۰ روز از بیستم آوریل ۲۰۲۰، فعالیت کند.»

هر چهار آزمایش قبلی پرواز استارشیپ با انفجار خاتمه یافت. با این وجود، همه آن‌ها لیفت‌آف، شناوری و فرود شکمی آیرودینامیک را با موفقیت‌ انجام دادند.

فضاپیمای استارشیپ SN10 حتی پس از بازگشت از ارتفاع ۱۰ کیلومتری توانست مانور چرخش هنگام فرود را هم انجام دهد و با موفقیت بر زمین بنشیند. اما هشت دقیقه پس از فرود، موشک در اثر برخوردی شدید منفجر شد.

آخرین آزمایش SN11 که در مه غلیظ انجام شد، قبل از این که موشک حتی زمین را لمس کند، با انفجار پایان یافت.

اسپیس‌ایکس اعلام کرده است که هدف پروازهای آزمایشی، «بهبود شناخت فناوری و توسعه یک سیستم حمل‌ونقل کاملا قابل استفاده مجدد است» که بتواند مسافر و بار را در منظومه شمسی جا‌به‌جا کند.

این شرکت فضایی خصوصی فاش کرده است که قصد دارد قبل از ماه ژوئیه با فضاپیمای استارشیپ یک پرواز مداری انجام دهد. اولین مسافران تجاری، برای سفر به ماه در سال ۲۰۲۳، بلیت رزرو کرده‌اند.

آخرین پرواز آزمایشی اسپیس‌ایکس، از کانال رسمی آن در یوتیوب به طور مستقیم پخش خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از جهان