درخواست اشرف‌ غنی از طالبان؛ به احترام رمضان آتش بس کنید

گروه طالبان در ۲۰ سال گذشته فقط دو بار به آتش‌بس موقت تن داده است

گروه طالبان در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ آتش‌بس کردند و جنگجویانشان وارد شهرها شدند-NOORULLAH SHIRZADA / AFP

محمد اشرف غنی،‌ رئیس جمهور افغانستان، در نخستین روز ماه رمضان از گروه طالبان خواست که آتش‌بس کنند و اجازه دهد مسلمانان افغان در فضای امن مراسم مذهبی خود را برگزار کنند.

آقای غنی در بیانیه تلویزیونی از پیش ضبط شده، گفت: «از گروه طالبان می‌خواهم که در ماه مبارک رمضان از جنگ و ویرانی و دشمنی با مردم افغانستان دست بکشد. از طالبان بار دیگر می‌خواهم که به خواست برحق مردم که آتش‌بس دایمی است، لبیک بگوید و نیت، اراده و صداقت خود را در عمل ثابت کند».

گروه طالبان تاکنون به خواست رئیس جمهور افغانستان پاسخ نداده است.

اما این گروه در گذشته دو بار در روز عید به خواست رئیس جمهور کشور مبنی بر آتش‌بس پاسخ مثبت داد.

آخرین بار همین عید قربان سال ۲۰۲۰ میلادی بود که طالبان در بیانیه‌ای «سه روز آتش‌بس» اعلام کرد.  

در بیانیه گروه طالبان آمده بود «به همه مجاهدین امارت اسلامی هدایت داده می‌شود که در سه روز و شب عید مبارک اضحی ازطرف خود هیچ نوع عملیات را علیه دشمن اجرا نکنند».

یک سال پیش از آن هم در سال ۲۰۱۹ دو طرف آتش‌بس سه روزه کردند و سطح خشونت به شدت کاهش یافت و جنگجویان طالبان وارد کابل شدند و با مردم محل عکس یادگاری گرفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بار نیز درخواست رئیس جمهور کشور مبنی بر آتش‌بس در آستانه مذاکرات سرنوشت‌ساز صلح که قرار است به زودی در ترکیه برگزار شود، مطرح می‌شود.

اگر پیشرفتی در این مذاکرات حاصل شود امکان برقراری آتش‌بس در عید ماه رمضان وجود دارد.

دو طرف سرگرم بررسی طرح‌های صلح هستند و انتظار می‌رود درباره نقشه‌راه آینده کشور به میزبانی ترکیه و حمایت قطر، آمریکا و سازمان ملل متحد گفت‌وگو کنند.

 غنی در پیام خود گفت: «تلاش من به‌ عنوان خادمتان این است تا از دریچه‌ای که برای صلح به وجود آمده است، با تدبیر و فراست به منظور تامین صلح پایدار و عادلانه و ایجاد شرایط زندگی آرام و مرفه به هم‌وطنان خوییش استفاده نمایم».

بیشتر از جهان