اصرار ایران بر لغو همه تحریم‌ها: خواست ما بازگشت دقیق به برجام است

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت اگر تهران به لغو یکجای همه تحریم‌ها اصرار کند، ممکن است مذاکرات به بن‌بست کشیده شود

مذاکره‌کننده ارشد ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای اخیر در وین می‌گوید موضع جمهوری اسلامی ایران همچنان لغو کلیه تحریم‌هایی است که پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اعمال شده و خواست ما بازگشت دقیق به مدل برجام است.

عباس عراقچی جمعه شب در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی لغو تحریم‌ها و این که آیا به صورت غیرقابل بازگشت لغو خواهد شد یا امکان بازگشت آنها وجود دارد، گفت، ما باید دقیقا به مدل برجام بازگردیم.

او اضافه کرد، تحریم‌هایی وجود دارند که باید پایان یابند و رئیس جمهوری آمریکا قدرت پایان دادن به آنها را دارد، اما تحریم‌های دیگری هم هستند که کنگره اعمال کرده و رئیس جمهوری آمریکا فقط می‌تواند آن تحریم‌ها را تعلیق کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران بار دیگر تکرار کرد که موضع جمهوری اسلامی ایران این است که همه تحریم‌ها، چه آنها که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ بازگردانده شد و چه آنها که به دلایل دیگری اعمال شدند، همه باید برداشته شود.

این در حالی است که یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا جمعه شب به خبرنگاران در واشنگتن گفت مذاکرات اخیر در وین سازنده بود، اما اگر تهران به لغو یکجای همه تحریم‌ها اصرار کند، ممکن است مذاکرات به بن‌بست کشیده شود.

آمریکا آمادگی خود را برای بازگشت به برجام اعلام کرده است، اما می‌گوید ابتدا ایران باید به‌ پایبندی کامل به تعهدات خود در توافق بازگردد. ایران این شرط را رد کرده است و می‌گوید آمریکا از توافق خارج شده و باید گام نخست را بردارد.

از اظهارات چند روز گذشته مقام‌های حاضر در وین، از جمله طرف آمریکایی، به نظر می‌رسد که تهران و واشنگتن در این مرحله در تلاش هستند تا گام‌هایی را که می‌توان برداشت، مشخص، و سپس در مورد نحوه انجام آنها توافق کنند.

تلاش‌ها برای احیای برجام در حالی است که برخی از متحدان آمریکا در منطقه، از جمله اسرائیل و عربستان سعودی، در مورد آن ابراز نگرانی کرده‌اند و می‌گویند این توافق به تنهایی برای مهار جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای تهران کافی نیست.

در همین حال، وزیر دفاع آمریکا قرار است به اروپا و اسرائیل سفر کند و انتظار می‌رود این نگرانی نیز در دیدارهای او و مقام‌های اسرائیلی مطرح شود. لوید آستین بلندپایه‌ترین مقام دولت بایدن است که با بنیامین نتانیاهو دیدار خواهد کرد.