«اغلب مردم بریتانیا همچنان به واکسن آسترازنکا اعتماد دارند»

براساس نتایج یک نظرسنجی، سطح اطمینان مردم بریتانیا به واکسن آسترازنکا با واکسن‌ فایزرـ‌‌ بیونتک مشابه است

در اوایل ماه مارس، چند کشور، ازجمله دانمارک، ایتالیا و نروژ، به‌طور موقت تلقیح برخی یا تمام واکسن‌های آسترازنکا را متوقف کردند- LENNART PREISS / AFP

یک نظرخواهی در بریتانیا حاکی از آن است که اکثریت قابل توجه شهروندان این کشور همچنان به‌رغم نگرانی‌های موجود در مورد عارضه لخته شدن خون پس از تزریق واکسن آکسفورد-‌ آسترازنکا، به آن اعتماد دارند.

نظرخواهی جدید شرکت پژوهش بازاریابی و آمارگیری اینترنتی «یو گاو» (YouGov) نشان می‌دهد دست‌کم ۷۵ درصد بریتانیایی‌هایی که در آن شرکت کرده‌اند، نسبت به واکسن آسترازنکا اظهار اطمینان کرده‌اند. این نتیجه، در تضاد چشمگیر با نتیجه نظرخواهی‌ها در دیگر کشورهای اروپایی است که به خاطر وجود عارضه لخته شدن خون، برنامه واکسیناسیون با آسترازنکا را متوقف کرده‌اند. 

اداره نظارت بر دارو و تولیدات بهداشتی بریتانیا (ام‌اچ‌آر‌اِی) در هفته‌ای که گذشت اعلام کرد «شواهد محکمی» وجود دارد که واکسن آسترازنکا عامل عارضه مرگبار لخته شدن خون در بعضی موارد بوده است و توصیه کرد تا برای واکسینه کردن افراد زیر سی سال از واکسن‌های دیگری استفاده شود.

در عین حال، این نهاد ناظر اعلام کرد که موارد لخته‌شدن خون همچنان بسیار پایین است و منافع ادامه واکسیناسیون با واکسن آسترازنکا به خطرات آن ارجح است.

آنتونی هارندن، معاون کمیته مشترک واکسیناسیون و مصونیت در بریتانیا (جِی‌سی‌وی‌آی)، گفته است این یک اقدام غیرمعمول نیست:«این امر غیرعادی نیست و بنابراین، نظر نهادهای ناظر دارویی را زیر سؤال نمی‌برد. نهادهای ناظر می‌گویند این واکسن برای همه گروه‌های سنی مناسب است، اما تصمیم این‌که این واکسن‌ها چگونه به بهترین نحو مورد استفاده قرار می‌گیرند برعهده هر یک از کشورهاست».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک پژوهش دیگر شرکت آمارگیری «یو گاو» در ماه فوریه نشان داد که اروپایی‌ها «از آن زمان درمورد واکسن آسترازنکا تردید داشته» و این واکسن در اروپا از آن اعتمادی که به واکسن‌ آمریکایی مدرنا و فایزر ساخت مشترک آمریکا و شرکت آلمانی بیونتک وجود دارد، برخوردار نبوده است. 

در اوایل ماه مارس، چند کشور، ازجمله دانمارک، ایتالیا و نروژ، به‌طور موقت استفاده از برخی یا تمام واکسن‌های آسترازنکا را متوقف کردند، اما بعد، استفاده از آن را با در نظر گرفتن محدودیت‌هایی برای گروه‌های سنی از سر گرفتند.

دولت بریتانیا ضمن اشاره به این‌که «این نوع لختگی خون بسیار بسیار نادر است»، تاکید کرده است که مردم باید اعتماد خود را به واکسن آسترازنکا حفظ کنند.

نظرسنجی «یو گاو» حاکی از آن است که ۷۵ درصد مردم بریتانیا واکسن آسترازنکا را مطمئن تلقی می‌کنند که این میزان نسبت‌به نظرسنجی مشابه در ماه مارس «تنها دو درصد کاهش یافته است».

این نظرسنجی نتیجه‌گیری می‌کند که سطح اطمینان مردم بریتانیا به واکسن آسترازنکا با واکسن‌ فایزرـ‌‌ بیونتک مشابه است.

دیوید جورلینک، پژوهشگر در زمینه ایمنی دارویی در مرکز علوم بهداشتی سانی‌بروک، در توییتی نوشت:«من این را به‌عنوان فردی می‌گویم که مدت زیادی را با عوارض جانبی نادر داروها سروکار داشته‌ام‌ــ‌ــ شناسایی، درمان، و توصیه به بیماران در مواجهه با بی‌اطمینانی و غیره. از واکسن آسترازنکا وحشت نداشته باشید.»

© The Independent

بیشتر از جهان