فرار بزرگ؛ ۱۸۰۰ مجرم در نیجریه از زندان گریختند

جنبش جدایی‌طلبی در جنوب شرق نیجریه یکی از چند چالش امنیتی جدی محمدو بوهاری، رئیس‌جمهوری این کشور است

به گفته پلیس، مهاجمان با استفاده از مواد منفجره قسمت اداری زندان را منفجر کردند - NICHOLE SOBECKI / AFP

مقامات نیجریه می‌گویند پس از حمله افراد مسلح به زندانی در این کشور بیش از ۱۸۰۰ زندانی فرار کرده‌اند.

به گفته پلیس، مهاجمان با استفاده از مواد منفجره قسمت اداری زندان را منفجر کردند و از قسمت حیاط وارد این زندان در شهر «اوری»، واقع در جنوب شرق کشور، شدند.

مقامات نیجریه گروه جدایی‌طلب موسوم به «ساکنان بومی بیافرا» (آی‌‌.پی.‌او.‌بی)  (ایپوب) را مسئول این حمله می‌دانند، اما سخنگوی این گروه هرگونه ارتباط با این حمله را رد کرده است.

در مجموع ۱۸۴۴ زندانی فرار کردند، اما ظاهراً شش نفر بازگشتند و ۳۵ نفر در زمان حمله زندان را ترک نکردند. مهاجمان در ساعات اولیه روز به زندان حمله کردند. آن‌ها علاوه بر مواد منفجره به اسلحه، مسلسل و راکت‌انداز مجهز بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جنبش جدایی‌طلبی در جنوب شرق این کشور یکی از چند چالش امنیتی جدی رئیس‌جمهوری نیجریه، محمدو بوهاری، است. از دیگر چالش‌های او می‌توان از شورش‌های ده ساله اسلام‌گرایان در شمال شرق نیجریه، موج آدم‌ربایی‌ها در مدارس در شمال غرب، و دزدی‌های دریایی در خلیج گینه نام برد.

در ماه‌های اخیر تنش‌ها در جنوب شرق کشور به دلیل اتهامات زده شده به یکی از شاخه‌های شبه‌نظامی گروه «بومیان بیافرا»، موسوم به «شبکه امنیتی شرقی»، در درگیری با ارتش، بالا گرفته است.

فرانک امبا، سخنگوی نیروی پلیس نیجریه، گفت: «تحقیقات اولیه نشان داده است که مهاجمان از اعضای گروه موسوم به «ساکنان بومی بیافرا» هستند.»

اما سخنگوی این گروه در تماس تلفنی با خبرگزاری رویترز گفت که آن‌ها هیچ ارتباطی با این حمله نداشتند. او گفت به‌زودی بیانیه‌ای صادر خواهد شد.

سخنگوی خدمات اصلاحی نیجریه گفت:«بازداشتگاه اوری در ایالت ایمو توسط افراد مسلح ناشناس مورد حمله قرار گرفته و ۱۸۴۴ زندانی از آن فرار کرده‌اند.»

از ماه ژانویه تا حال چندین ایستگاه پلیس در جنوب شرقی نیجریه مورد حمله قرار گرفته‌ و مقادیر زیادی مهمات به سرقت رفته است. هیچ گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.
 

گزارش‌های بیشتر از خبرگزاری رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان