کشف اطلاعات بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فیسبوک در «وبسایت هکرها»‌

شماره تلفن، شناسه فیسبوک، نام کامل، محل زندگی، تاریخ تولد، اطلاعات فردی، و در برخی موارد آدرس ایمیل کاربران از جمله اطلاعات افشا شده است

تمامی سوابق مربوط به ۵۳۵ میلیون کاربر فیسبوک، رایگان درز کرده است-REUTERS/Illustration/File Photo

بنا به گزارش‌ها، جزئیات اطلاعات مربوط به ۵۰۰ میلیون کاربر فیسبوک که قبلا درز کرده بود، در یک وبسایت مربوط به هکرها پیدا شده است.

به گزارش «بیزینس اینسایدر»، اطلاعات ۵۳۳ میلیون نفر از ۱۰۶ کشور جهان، از جمله بیش از ۳۲ میلیون کاربر در ایالات متحده، ۱۱ میلیون کاربر در بریتانیا، و شش میلیون کاربر در هند، روز شنبه در فضای اینترنت قرار گرفت.

بیزینس اینسایدر گفته است که شماره تلفن، شناسه فیسبوک، نام کامل، محل زندگی، تاریخ تولد، اطلاعات فردی، و در برخی موارد آدرس ایمیل کاربران از جمله اطلاعات افشا شده است.

به گفته یک سخنگوی فیسبوک، به نظر می‌رسد که داده‌های اطلاعاتی مربوط به سال ۲۰۱۹ باشد.

این اطلاعات را اولین بار الون گال، مدیر امور فنی شرکت اطلاعاتی و امنیتی جرایم سایبری «هادسون راک»  کشف کرد. او به بیزینس‌اینسایدر گفت که درز کردن داده‌ها در چنین حجمی «بدون شک به طرف‌های شروری منتهی می‌شود که از داده‌ها برای مهندسی حملات اجتماعی (یا) تلاش برای انجام حملات هکری، سوءاستفاده می‌کنند.»

تمامی سوابق مربوط به ۵۳۵ میلیون کاربر فیسبوک، رایگان درز کرده است.

بر این مبنا، اگر در فیسبوک حساب کاربری داشته باشید، احتمال این که شماره تلفن متصل به حساب شما درز کرده باشد، بسیار بالا است.

آلون گال، در توییتی نوشت:‌

هنوز ندیده‌ام که فیسبوک به غفلت مطلق خود درباره اطلاعات شما، اذعان کرده باشد.

@UnderTheBreach

سوم آوریل ۲۰۲۱

او همچنین درز اطلاعات را «شکستن اعتماد بزرگ»‌ از سوی فیسبوک نامید و گفت که این وضع «باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد»، هرچند افزود که کار چندانی از فیسبوک ساخته نیست جز آن که به کاربران تذکر دهد تا در مورد «کلاهبرداری‌های فیشینگ»‌ هشیار باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک سخنگوی فیسبوک گفت:‌ «این اطلاعات قدیمی است که پیشتر در سال ۲۰۱۹ گزارش شده بود. ما در ماه اوت ۲۰۱۹ این مسئله را پیدا کردیم و مورد رسیدگی قرار دادیم.»

این تخلف، یادآوری و هشداری است درباره اطلاعات فراوانی که شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه فیسبوک، در مورد کاربران خود نگه می‌دارند، و این که تامین امنیت این اطلاعات تا چه حد دشوار است.

سال‌هاست که فیسبوک با مسئله امنیت داده‌ها دست به گریبان است. در سال ۲۰۱۸، این شبکه بزرگ ارتباطات مجازی اجتماعی،  ویژگی‌ای را غیرفعال کرد که به کاربران اجازه می‌داد تا از طریق شماره تلفن، یکدیگر را جست‌وجو کنند. این اقدام فیسبوک پس از آن انجام گرفت که شرکت سیاسی «کمبریج آنالیتیکا» بدون اطلاع و رضایت کاربران فیسبوک، به اطلاعات ۸۷ میلیون کاربر دسترسی یافت.

در دسامبر ۲۰۱۹، یک محقق امور امنیتی اوکراینی از کشف پایگاه داده‌های اطلاعاتی با نام، شماره تلفن و شناسه کاربری بیش از ۲۶۷ میلیون کاربر فیسبوک در اینترنت خبر داد، که عمدتا آمریکایی بودند. مشخص نیست که صفحه نگهداری داده‌های فعلی هم با آن پایگاه مرتبط باشد.

© The Independent

بیشتر از جهان